Op deze vraag bezorgen de leerlingen van het vijfde jaar aan het OLV Pulhof graag een antwoord. Zij werkten het voorbije schooljaar tijdens het vak ‘vrije ruimte’ aan het project ‘Through The Looking Glass’. Daarvoor stortten de leerlingen zich volledig in de journalistiek en alles wat daarbij komt kijken. Na een jaar hard werken en intensief onderzoek voeren, mogen ze eindelijk hun resultaat presenteren.

Wekelijks kregen ze twee uur om aan hun ‘major’ te werken. Dat is een vakoverstijgend project waarbij leerlingen de kans kregen om allerlei kwaliteiten zoals creativiteit, kritisch denken, samenwerkingsvermogen, zin voor initiatief, ... te ontwikkelen. Dit jaar viel de keuze voor de ‘major’ op journalistiek. Elke leerling mocht individueel of in groep een specifiek onderwerp kiezen in deze categorie dat hen het meeste aansprak.

De leerlingen werkten de projecten uit en pitchten ze aan StampMedia. Na een kritische feedbackronde gingen ze zelf aan de slag om hun project zo goed mogelijk uit te werken. De ideeën varieerden van de coronacrisis, over racisme en ALS, tot de Ku Klux Klan en de kernramp van Tsjernobyl. Maar ook in de mediavorm zat heel wat variatie. Waar de ene groep koos voor een video, gingen de anderen voluit voor een podcast of een blog.

Het resultaat geeft een unieke inkijk op waar Antwerpse leerlingen het afgelopen jaar van wakker lagen. Alle afgewerkte publicaties vind je op de website van ‘Through The Looking Glass’.


Dit artikel werd gepubliceerd door Apen.be op 01/07/2021

vorige volgende