Afgelopen weekend kwam het rustige dorpje Vresse-Sur-Semois tot leven door de luide motoren van rallywagens. Het was de eerste manche van het Belgian Rally Championship (BRC) waar weer publiek werden toegelaten sinds de coronacrisis vorig jaar uitbrak. Meer dan 250 professionele en amateurrallypiloten streden er om een podiumplaats.
In het anders zo rustige en pittoreske Ardeens dorpje Vresse-Sur-Semois, in de provincie Luxemburg kon je de hele dag genieten van snelle en luide rallywagens. In totaal waren er 256 wagens ingeschreven, verdeeld in verschillende categorieën. Er waren twaalf verschillende etappes. De routes lagen tussen Gedinne, Bohan, Oizy en Bellefontaine.
Hoe werkt een rally?
Een rally bestaat uit een reeks speciale stages, dat zijn de parcours waar de piloten op racen. In de wagen zit de rallypiloot aan het stuur, met naast hem zijn copiloot. De copiloot heeft een klein boekje bij, het roadbook, met daarin de aanwijzingen van de stage die ze moeten afleggen. Het is belangrijk dat de copiloot de aanwijzingen op tijd geeft, zodat de piloot kan anticiperen op het komende stuk wegdek.
De piloot die de snelste tijd heeft gereden doorheen alle stages is de uiteindelijke winnaar van de rally. Tijdens de stages krijgen de wagens het zwaar te verduren. Daarom wordt er tussen de stages een service change voorzien. Dat geeft het rallyteam de kans om de wagen op te lappen voor ze terug gaan racen.
Eerste keer in deze streek
Ook bijzonder is dat dit de eerste editie was van de South Belgian Rally, dat een onderdeel is van de BRC. Dat heeft een grote economische impact op de streek, vooral voor de horecagelegenheden, die na de coronacrisis alle bezoekers met open armen ontvangen. Omdat het evenement een van de eerste evenementen in zijn categorie was die voor het eerst weer met publiek konden doorgaan, was het voor veel autoliefhebbers geen twee keer nadenken voor ze een ticketje kochten.
Zware crash, piloot en co-piloot ok
Het was voor de deelnemers een hele tijd geleden dat ze nog een race gereden hadden. Sommigen hadden minder geluk. De Luxemburger Grégoire Munster crashte met zijn Hyundai i20 tijdens de vierde etappe in Bellefontaine . De etappe werd stilgelegd en Munster werd met rugpijn naar het ziekenhuis afgevoerd. Piloot en copiloot kwamen ongedeerd uit het ongeluk.