© Mustafa Körükçü

Sinds oktober kent Antwerpen naast de deelfiets, de deelscooter en de deelauto een nieuw deelsysteem: de elektrische step. De alternatieven voor de auto worden steeds populairder. Maar wat is hun meerwaarde? We vroegen het aan schepen Koen Kennis, twee gebruikers en een mobiliteitsexperte.

“Die systemen worden veelvuldig gebruikt”, zegt Koen Kennis, schepen van Mobiliteit, Middenstand en Toerisme (N-VA). “Deelmobiliteit biedt extra alternatieven voor de vele verplaatsingen in de stad. Mensen worden mobieler en deelvoertuigen worden door meerdere reizigers gebruikt. Dit is positief omdat zo de beperkte ruimte in de stad optimaler benut wordt. Dat betekent dat deelsystemen algemeen aanvaard zijn en een terechte plaats krijgen in het openbaar domein. Maar we zijn als stad wel streng. Zo moeten deelvoertuigen minimale gebruikscijfers halen en moet elke aanbieder ons streng reglement toepassen.”

“Want we willen geen overaanbod creëren, dus we hebben het aantal aanbieders en het aantal voertuigen in de stad drastisch beperkt. Het is de bedoeling dat de systemen die we vandaag hebben, kwalitatief zijn en kunnen uitgroeien tot vaste elementen in ons verplaatsingspatroon. We laten enkel bedrijven toe die kwaliteit leveren voor de burger en die van blijvende aard zijn.”

Geen vergunning

“Zo hebben we de steps van Lime dezelfde dag waarop ze zijn gelanceerd, nog uit de straten verwijderd omdat het bedrijf niet over een vergunning beschikte. Onze handhavingsdiensten hebben ze die ochtend meteen opgemerkt en kort op de bal gespeeld. Op die manier zien we dat onze regelgeving werkt.”

Chloe Minnen, student (21 jaar):

“De deelsteps van Bird vielen mij op, omdat ze er leuk uitzien en gebruiksvriendelijk zijn. Je downloadt de app, zoekt een step bij jou in de buurt op de kaart, betaalt vervolgens met MasterCard en je bent vertrokken. Ik gebruik de steps omdat mijn kot redelijk ver ligt van mijn school en als student wil ik liefst zo lang mogelijk uitslapen. Je moet je ook niet inspannen en je kan ze na gebruik achterlaten waar je wil.”

“Vroeger had ik een abonnement op de huurfietsen van Velo Antwerpen. Maar dat heb ik niet zoveel gebruikt. Vaak stonden er geen fietsen meer in het dichtstbijzijnde station. De stations stonden soms ook vol, waardoor je in alle haast nog een plaats moest zoeken om op tijd je fiets in de stalling te zetten.”

“Anderzijds vind ik de steps best prijzig. Je betaalt een startbedrag van 1 euro voordat je de step kan gebruiken. Daarna komt er per minuut dat je stept, 15 eurocent bij. Na 9 uur ‘s avonds kan je ze niet meer gebruiken, omdat ze moeten worden opgeladen door de chargers. Ik zou het fijn vinden om er ’s nachts, na het uitgaan, mee naar mijn kot te kunnen rijden. Dat geeft toch een veiliger gevoel.”

Duur

Evelien Van Bockstal, mobiliteitsexperte bij studiebureau Vectris:

“Ik ben zeer enthousiast over de deelsteps. Ze komen almaar meer in het straatbeeld en het is een heel gemakkelijk vervoermiddel. De plooifiets vind ik lomp en wat zwaar, maar de step is heel praktisch. Ook neemt ze weinig plaats in en dat is in Vlaanderen met ons ruimtebeleid handig.”

“Een nadeel is dat de deelstep geen vaste stelplaats heeft. De step blijft wat rondslingeren in de stad. Ik hoop dat het stadscentrum steeds meer autovrij zal worden gemaakt. Het is leuk dat initiatieven zoals de steps hieraan meehelpen.”

Mustafa ‘Musti’ Körükçü, fotograaf bij Stampmedia (24 jaar):

“Ik gebruik de steps omdat ze handig zijn. Ze zijn heel flexibel en manoeuvreerbaar. Met een fiets moet je veel vaker remmen en maak je grotere bochten. Zo geraak je met de steps snel in het stadscentrum.”

“Een nadeel is wel dat de steps niet handig zijn op de Antwerpse kasseien. Je voelt de schokken redelijk hard. Verder vind ik de app ook wat omslachtig. Het neemt veel tijd in beslag voordat je aan het steppen bent. En ze zijn ook redelijk duur. De tijd blijft lopen tot de step effectief op slot ligt.”

“Ik erger mij ook aan mensen die zich niet aan de regels houden. Ze nemen bijvoorbeeld met twee personen één step of ze gebruiken de steps op voetpaden. Dat mag wettelijk niet en de app verbiedt het. Mensen durven ook al eens de step mee naar huis te nemen, terwijl dat absoluut niet mag.”

vorige volgende