Op woensdag 19 oktober gaf Yves Desmet een lezing over de verloedering van de media in het Lommelse cultuurcentrum Adelberg. De jacht op clicks dwingt nieuwssites zoveel mogelijk primeurs te publiceren. Volgens politiek commentator Desmet leidt dit tot een verrijking van het nieuws.

"Journalisten scoren in de jaarlijkse vertrouwensbarometer beter dan politici, maar toch slechter dan bankiers", zegt Yves Desmet. "Toch denk ik niet dat de media verloederen. Integendeel, ze doorstaan net de grootste revolutie in hun hele leven."

Vroeger waren kranten propagandamachines van politieke partijen. Aan het eind van de jaren 70 is dat beginnen te veranderen. "Commerciële mediagroepen kochten kranten op om er winstgevende producten van te maken", aldus Desmet. "Inkomsten kwamen niet langer van politieke partijen, maar uit de advertentiemarkt. Hoe groter de oplage van een krant, hoe meer geld het mediabedrijf kon vragen voor reclame."

In die tijd gingen kranten zich onderscheiden van elkaar. "De Tijd, De Standaard en De Morgen schrijven voor opgeleide mensen. Andere kranten zoals Het Laatste Nieuws en het Nieuwsblad kiezen voor sport, lifestyle en lokaal nieuws. Zij verkopen tot op de dag van vandaag de meeste kranten. Dat bewijst dat de lezer niet langer hard nieuws maar entertainment wil."

Verbetering van kwaliteit

"Die drang tot onderscheiden leidt tot betere kwaliteit. Een krant kan het zich niet permitteren om bepaald nieuws te negeren want dan is de concurrentie ermee weg", aldus Desmet. "Als je een krant van veertig jaar geleden naast een krant van vandaag legt, zie je meteen dat het nu beter is. Vroeger was het ondenkbaar dat een opiniestuk geschreven door een katholiek in De Morgen zou verschijnen."

Mensen klagen graag over de betrouwbaarheid van kranten. "En toch, als je vraagt in een zaal hoeveel mensen willen betalen voor nieuws, krijg je bijzonder weinig reactie. Een goed stuk kost een journalist veel meer werk en dat brengt niet genoeg op."

Weekmagazine

"We weten ook dat de doorsneelezer van De Morgen na een drukke werkdag geen zin meer heeft om paginagrote stukken te lezen. Daar spelen we nu op in met een extra bijlage in de weekendkrant. Hier staan kwaliteitsvolle 'slow journalism' stukken in. In dat geval gaat de journalist verder om het nieuws volledig uit te spitten."

© 2011 - StampMedia - Hans Neven