Sponsors en gebruikers van sociale media kunnen mensen zonder elektriciteit aan licht helpen, dat tonen de ngo Liter of Light (LoL) en de social media-ster Jérôme Jarre aan. Hoe meer likes voor een Instagramfoto, hoe meer mensen elders op de wereld geholpen worden, want sponsors beloven bij een zeker aantal likes te financieren.

Sociale media. We presteren er slechter door en ons concentratievermogen gaat erop achteruit. Het zou intellectuele en sociale oppervlakkigheid bevorderen en groepsdruk stimuleren. Eén op de zes jongeren ervaart negatieve invloed van sociale media en bijna de helft is eraan verslaafd. Valt er nog iets goeds te zeggen over Facebook en co?

Toch wel. Sociale media hebben ook hun positieve kanten. Dat bewijst Jérôme Jarre. De Franse Vine ster, Snapchat koning en social media ondernemer wil samen met de ngo Liter of Light licht geven aan mensen zonder elektriciteit.

Huiswerk in het donker

Onder andere in de Filippijnen leven zo’n twintig miljoen mensen zonder elektriciteit en dus zonder verlichting. Met als gevolg dat hun dag stopt wanneer de zon ondergaat. Kinderen moeten in het donker naar huis wandelen van school en kunnen geen huiswerk meer maken of boeken lezen nadat de avond valt. Vijftig procent van hen maakt daardoor zijn school niet af.

Vrouwen die na zonsondergang bevallen, doen dat in het donker. ’s Nacht bevallen brengt veel problemen met zich mee en verhoogt de kans op complicaties bij de pasgeboren baby’s en hun kersverse moeders.

Challenge

Om bevolkte, elektriciteitsloze plekken op aarde te kunnen verlichten, rekenen Jarre en LoL op de steun van gebruikers van sociale media en sponsors. Jarre ziet het als een spel met challenges waarbij sociale media en de gebruikers van groot belang zijn.

Bijvoorbeeld: voor 150.000 likes op een Instagramfoto zijn sponsors bereid al het materiaal te bekostigen dat nodig is om één dorp in de Filippijnen te verlichten. Andere sociale media zoals Twitter en Snapchat worden ingezet om dat doel te bereiken en het project meer bekendheid te geven.

A photo posted by Liter of Light (@literoflight) on

Liter of Light

De organisatie achter dit project is Liter of Light, een NGO die met de steun van onder andere de VN betaalbare en ecologische verlichting wil bieden aan alle mensen op aarde. Zo installeerde Liter of Light al in meer dan vijftien landen lantaarnpalen.

De verlichting bestaat uit een lamp, een zonnepaneel, een regulator en een petfles. De gerecycleerde flessen zorgen ervoor dat er geen regen aan de lampen komt. Eén dag zonlicht bezorgt elektriciteitsloze gebieden minstens vier nachten licht.

Naast het bekostigen en het installeren van de verlichting biedt Liter of Light nog op een andere manier steun. De organisatie zorgt er namelijk voor dat de lokale bevolking weet hoe deze lichten werken zodat ze zelf kunnen helpen met het plaatsen van de lantaarnpalen en het herstellen van de verlichting wanneer nodig. Zo leren ze dat groene technologie voor hun de beste en meest betaalbare optie is. Geen in fabrieken gemaakte lampen, geen mysteries. Gewoon open source.

YouTube

Jérôme Jarre doet dit gelukkig niet alleen. Sponsors zijn belangrijk, maar met bijna een miljoen abonnees op YouTube, 1,8 miljoen volgers op Instagram en 1,2 miljoen volgers op Twitter gelooft hij toch vooral in de kracht van sociale media.

Samen met de Mexicaanse YouTuber Juanpa Zurita (1,9 miljoen abonnees) en filmmaker Florent Déchard zal Jérôme Jarre de komende twee weken de Filippijnen verlichten. Je kan het avontuur volgen op zijn YouTubekanaal.

© 2016 – StampMedia – Sien Wevers


Dit artikel werd gepubliceerd door Deredactie.be op 13/07/2016
Dit artikel werd gepubliceerd door Newsmonkey.be op 13/07/2016