Tijdens de speeltijd snel even Googelen wat voor weer het wordt, om dan met je vrienden te WhatsAppen over wat jullie tijdens het weekend zullen doen, dat is voor Franse jongeren tot vijftien jaar vanaf 1 september gedaan. Zij mogen geen smartphone meer gebruiken op school, tenzij dat de les ten goede komt. Maar wat denken jongeren er zélf over dat ze hun telefoon niet zouden mogen gebruiken op school? Vier Belgische leerlingen en een leerkracht vertellen hoe zij op school omgaan met de smartphone.
Stan (14) gaat naar school in Turnhout en gebruikt zijn telefoon enkel op de speelplaats.
“Als iets leuk is, leer je liever”
“Luide muziek afspelen mag er niet, maar we mogen wel naar muziek luisteren met oortjes. Soms gebruiken we onze gsm ook in de klas om dingen op te zoeken. Ik begrijp het verbod in Frankrijk wel, vooral als het gaat om aandacht en concentratie op school. Helemaal verbieden vind ik geen oplossing, want je gsm voor opdrachten gebruiken is handig en leuk, en als iets leuk is, leer je liever.”
Zijn zus Sien (16) gebruikt haar telefoon bijna niet op de speelplaats.
“Praten is toch toffer”
“Ik gebruik ‘m enkel ‘s morgens, als iedereen nog wat moe is, maar op andere momenten praten mijn vrienden en ik gewoon met elkaar. Sinds afgelopen schooljaar mogen we de gsm niet meer in de refter gebruiken. Er wordt nu veel meer met elkaar gepraat en dat is toch toffer. Een totaalverbod zou ik wel lastig vinden, maar als er voldoende alternatieven zijn om dingen op te zoeken in de les, vind ik het wel positief voor het sociaal contact.”
“Alleen maar vrienden hebben via de telefoon, dat kan niet de bedoeling zijn.”
Lore (14) gaat naar school in Brugge. In haar schoolgebouw is het gebruik van de smartphone verboden, op de speelplaats mag het wel.
“Je hebt wel een paar groepjes die tijdens de speeltijd de hele tijd op hun telefoon zitten, maar al bij al valt dat nog mee. Ik vind het ook wel leuk om tijdens de speeltijd een berichtje naar huis te kunnen sturen over m’n punten, of om te kijken wat er in de wereld gebeurd is. Een verbod zou ons wel meer met elkaar doen praten. Dat het in het gebouw van mijn school verboden is om je gsm te gebruiken, dat begrijp ik wel. Alleen maar vrienden hebben via de telefoon, dat kan niet de bedoeling zijn. En als ik mijn gsm in de les zou mogen gebruiken, dan zou ik niet meer opletten. Thuis zet ik mijn gsm ook uit tijdens het studeren. Ik vind de regel zoals die op mijn school bestaat dan ook prima.”
Alain (16) gaat naar school in Schoten.
“Zonder gsm kan je niks meer opzoeken tijdens de speeltijd”
“Ik gebruik mijn mobiele gegevens ook op school, of toch wanneer ik er heb. Het mag wel enkel tijdens de speeltijd. Ik vind het gebruik van je telefoon op school iets normaals. Dat moet zeker niet verboden worden, want zonder gsm kan je niks meer opzoeken tijdens de speeltijd. Dat zou ik wel een probleem vinden. Ik denk dat een verbod op smartphones vooral voor conflicten tussen leerkrachten en leerlingen zou zorgen.”
Niki (31) geeft wiskunde en aardrijkskunde op een middelbare school in Ekeren.
“Ik vind sociale media gevaarlijk voor mijn leerlingen”
“Zo goed als elke leerling in het eerste middelbaar heeft een smartphone, ook best wel dure modellen. De afspraak is dat de leerlingen die enkel op de speelplaats mogen gebruiken en niet in de gangen en de klassen, maar die regel wordt vaak overtreden. De smartphone op zich vind ik niet vervelend, maar ik vind sociale media wel gevaarlijk voor mijn leerlingen onder de vijftien. Jongeren posten soms vulgaire berichten, zonder aan de gevolgen te denken. En ook pesten gebeurt vandaag voornamelijk digitaal. Op de speelplaats zie je zoveel leerlingen die enkel naar hun smartphone staren, ze communiceren steeds minder met elkaar. In mijn lessen mogen de leerlingen dingen opzoeken met hun smartphone. Maar overtreden ze de regels, door bijvoorbeeld foto’s te nemen of op sociale media te gaan, dan krijgen ze straf. De smartphone kan absoluut een handig hulpmiddel zijn voor tijdens de lessen, maar ik heb ook begrip voor het verbod in Frankrijk. Al denk ik dat ze het probleem gewoon verschuiven. Eenmaal je daar vijftien bent, krijg je alsnog een smartphoneverslaving. Een jaar geen smartphones op school, ook niet bij de leerlingen die ouder zijn dan vijftien, dat zou ik wel eens willen testen!”