Niet alleen bloemen en pralines scoren goed op Valentijn, ook lingeriewinkels zien hun verkoop tijdens deze periode stijgen. Reporter Emma Van Avermaet ging langs bij Het Linnenkastje in Liedekerke en zag enkele opvallende shoppers. “De ene is voor mijn vrouw, de andere voor mijn vriendin."
De kleur rood is rijkelijk aanwezig in de winkel. De hartjes hangen aan de muur en de hartenlolly’s liggen in een potje op de toonbank te wachten om opgegeten te worden. “Bij Valentijn mag het al wat meer zijn”, zegt uitbaatster Fleur Pauwels van Het Linnenkastje in Liedekerke. “Er gaan al sneller strings of gewaagdere lingerie over de toonbank. Valentijn is een belangrijke periode voor ons. We zetten daar echt op in als winkel.”
Verwennerij
Gezellig druk, zo kan je de sfeer het best omschrijven op deze zonnige zaterdagmiddag in de lingeriewinkel. Badpakken en bikini’s voor de vroege zonnekloppers, badjassen voor de genieters en hartjesonderbroeken voor de geliefden verkopen als zoete broodjes.
Valentijn is voor vele koppels een dag om aan te duiden op de kalender. “Valentijn is de reden dat ik hier vandaag een bh kom kopen. Uiteraard niet alleen om dan te dragen, maar het is wel een mooie gelegenheid om iets leuk voor mezelf uit te zoeken”, zegt een klant die iets voor zichzelf en haar man komt kopen. Dat roept ook mede-uitbaatster Jill vanachter haar kassa. “Het is een gelegenheid voor vrouwen om iets fijns te kopen voor zichzelf en zich te verwennen met een leuk setje.”
Niet alleen aandacht voor de partner
Valentijn is de dag waarop geliefden extra aandacht aan elkaar geven. Die dag van de liefde gaat verder dan koppels die extra aandacht aan elkaar geven. Ook voor vriendinnen, kinderen en bazen worden er cadeaus gekocht. “We zien dat er niet alleen aandacht is voor de partner. Ook voor vrienden en kinderen wordt er iets gekocht”, zegt Pauwels.
“Ik ben toch alleen”, vertelt een klant die tussen de rekken snuistert. “Daarom koop ik iets voor mijn bazin. Ik denk dat ze dat wel zal appreciëren.” Iemand anders komt dan weer iets voor haar collega’s kopen. “Ik werk in de zorg”, zegt ze. “Mijn collega’s zijn dokters en ik ben de secretaresse. Zij hebben geen tijd, dus ik kom voor hen iets halen.”
“De ene is voor mijn vrouw en de andere is voor een vriendin. Maar geen paniek, mijn vrouw weet ervan, hoor”
Een man wil op zijn beurt twee keer hetzelfde kopen. “Oei, wil je dat niet in een ander kleurtje of een ander printje?”, vraagt een verkoopster. “Nee”, zegt de man. “De ene is voor mijn vrouw en de andere is voor een vriendin. Maar geen paniek, mijn vrouw weet ervan, hoor. Ik zal haar dan nog een extra slaapkleed kopen, dan hoeft ze niet jaloers te zijn.” Beide partijen tevreden houden, zeg maar.
Opvallende afwezige
Opvallend veel vrouwen lopen door de winkel, er zijn weinig mannen te zien. De weinigen die er zijn, kiezen hun cadeaus voor Valentijn strategisch uit. “Dit jaar zijn we toch voor een cadeaubon gegaan”, klappen twee mannen in hun werktenue uit de biecht. “Vorig jaar was het toch niet goed wat ik voor haar mee had gebracht.”
Ook de medewerkers zien dat de mannen zich niet veel laten zien vandaag. “Vorig jaar waren ze hier nog aan het vechten voor een setje voor hun vrouw”, zeggen ze al konkelfoezend onder elkaar. “Dit jaar zijn ze nog afwezig. Die zullen nogal schrikken als ze ontdekken dat het maandag Valentijn is en wij morgen gesloten zijn. Wedden dat ze hier net voor sluitingstijd nog allemaal in paniek binnenstormen”, lachen ze.
Dit artikel werd gepubliceerd door Het Laatste Nieuws op 14/02/2022.