Arthur Delaere (21) uit Izegem, Babacar Dione (23) uit Waregem en Bryan Kwete (22) uit Ninove zijn derdejaarsstudenten KMO-management aan de Arteveldehogeschool in Gent. Ze staan aan de wieg van ME:US, een nieuwe ‘motivational planner’, een agenda die meer doet dan je week plannen. De studenten willen mensen motiveren om iets van hun leven te maken én ondernemers met migratieachtergrond in een positief daglicht stellen.

De studenten KMO-management van de Arteveldehogeschool in Gent moesten als bachelorproef een studentenstart-up opzetten. Dat in samenwerking met UNIZO, de Unie van Zelfstandige Ondernemers. “Na de nodige brainstorming hebben we besloten om geen klassiek product voor te stellen”, zegt Bryan Kwete. “We kwamen tot het idee om een toolkit uit te werken die mensen zou aanzetten om iets te doen in hun dagelijks leven.”

“Tegelijkertijd bekeken we het politieke klimaat en zagen we hoe het migratiedebat werd gevoerd”, vervolgt de jonge twintiger uit Ninove. “We merkten vooral op dat vluchtelingen negatief bekeken werden. Zo kwamen we tot het idee om een motivational planner uit te bouwen waarbij we ondernemers met migratieachtergrond een stem willen geven om hun verhalen uit te leggen.”

Zo ontstond dus ME:US. Een motivational planner is een agenda mét motivatie. “Onze planner is bewust ongedateerd opgesteld, zodat we iedereen de vrijheid geven om hem in te vullen zoals gewenst”, vult Arthur Delaere aan.

“Migratie is niet per se iets negatiefs, het heeft ook veel positieve kanten. We moeten eerlijk zijn met onszelf: we hebben migratie nodig om ons land te laten functioneren. Met dit project willen aantonen dat het niet klopt dat ‘migranten in ons land niets doen’. "

Positieve aspecten

Met ME:US willen de oprichters het motivatie-aspect mixen met het in positief daglicht zetten van migratie. “Het huidige politieke klimaat probeert aan te tonen dat we geen kansen moeten bieden aan migranten. Maar dat is niet juist”, zegt Delaere. “Migratie is niet per se iets negatiefs, het heeft ook veel positieve kanten. We moeten eerlijk zijn met onszelf: we hebben migratie nodig om ons land te laten functioneren. Met dit project willen aantonen dat het niet klopt dat ‘migranten in ons land niets doen’. Het is daarom dat we besloten hebben om ondernemers met migratieachtergrond aan het woord te laten. We willen een nieuw narratief naar voren brengen.”

Om hun doelstelling te bereiken, hebben de studenten zes verschillende ondernemers met migratieachtergrond geïnterviewd. Deze ondernemers zijn actief in verschillende sectoren zoals muziek, marketing, politiek, vastgoed, voedingssector, sport,… “We zullen de namen niet onthullen”, zegt Kwete lachend. “Wie echt wil weten over wie het gaat, kan een bijdrage geven aan onze crowdfundingscampagne bij Ulule.”

“We hebben onze eigen middelen in ME:US gestoken. Daarnaast is er de crowdfunding. We hebben nog enkele dagen te gaan, maar er is ondertussen meer dan 135 procent gefinancierd. Dat is een mooi resultaat, maar betekent niet dat geld te veel hebben."

Bereiken van een bepaald resultaat

De oprichters geven toe dat het moeilijk was om de ondernemers te bereiken. “We hebben hen letterlijk moeten spammen totdat ze uiteindelijk antwoordden. Het was niet evident, maar we zijn blijven gaan totdat we het vooropgestelde resultaat bereikt hadden”, legt Kwete uit.

De interviews zijn verwerkt in de motivational planner. Wie 25 euro investeert in de crowdfunding krijgt alvast een planner. “We hebben onze eigen middelen in ME:US gestoken”, zegt Kwete. “Daarnaast is er de crowdfunding. We hebben nog enkele dagen te gaan, maar er is ondertussen meer dan 135 procent gefinancierd. Dat is een mooi resultaat, maar betekent niet dat geld te veel hebben (lacht). Als we na dit boekjaar winst hebben geboekt, willen we dat wegschenken aan een daklozenorganisatie en een vereniging die opkomt voor mensen zonder papieren zoals la Voix Sans Papiers. ME:US is immers een maatschappelijk project.”

In eerste instantie was ME:US een B2B-project, maar door de coronacrisis is het meer geëvolueerd naar een B2B- én B2C-project. “We hebben het idee in ons achterhoofd om een webshop op te starten om daarop motivational planners te verkopen, als we het project in de toekomst verderzetten. We blijven ondertussen mails sturen naar bedrijven, maar we begrijpen dat het wat moeilijk is door de huidige conjunctuur. Toch willen we de motivational planners van ME:US als relatiegeschenk aanbieden aan bedrijven”, aldus Delaere.

Toekomst?

Blijft ME:US bij een ‘studentenstart-up’ of zullen de drie jongeren het project verderzetten na hun studies? “We hebben nog niet echt stilgestaan bij die vraag. Maar ME:US is voor mij een heel belangrijk project”, aldus Kwete. “Als de impact positief is, wil ik er graag mee verdergaan.”

Delaere en Kwete hebben alvast nog een laatste woord voor toekomstige ondernemers: “Jullie moeten zeker niet aarzelen om te kunnen ondernemen, maar gewoon doen. Het heeft geen zin om te wachten na de coronacrisis, want de toekomst lijkt onzeker. Het is op deze momenten dat je creatief kunt zijn. Denk out-of-the-box en zoek naar verschillende opties om jouw doel te kunnen bereiken.”


Dit artikel werd gepubliceerd door Bloovi op 20/05/2020

vorige volgende