Adil El Arbi en Bilall Fallah spelen met de clichébeelden van allochtone moslimjongeren. Het Filmfestival Gent bekroonde hun prent ‘Broeders’ met de prijs voor beste Belgische kortfilm. "Wij zijn de enigen die onze gemeenschap cineastisch op de kaart zetten."

Twee regisseurs voor één project. Het is een vrij uitzonderlijk fenomeen in de filmwereld. De gebroeders Coen bevestigen als uitzondering de regel. El Arbi en Fallah ontmoetten elkaar op de filmschool Sint-Lukas in Brussel. Daar klikte het meteen. “Twee kapiteins op een schip kan aanleiding geven tot conflicten, maar ik denk dat wij complementair zijn”, zegt El Arbi. “Het is niet zo dat wij de taken verdelen. We zijn allebei creatieve auteur van de film.” Fallah voegt toe dat hij zelf wat meer visueel ingesteld is en dat El Arbi zich meer focust op de acteurs.

Hun tragikomedie ‘Broeders’ speelt zich af in de Marokkaanse gemeenschap. Het is een parabel gesitueerd in een moderne leefwereld. Twee ‘broeders’, Karim, een vrome jeugdwerker en Nassim, een losbandige drugsdealer, kruisen elkaars pad. Religieuze overtuigen worden in een persoonlijk verhaal gekaderd. Terwijl Karim het rechte pad wil bewandelen, wordt Nassim met zijn eigen moraal geconfronteerd. “Wij kennen mensen uit beide werelden. Dat laat ons toe om beide standpunten toe te lichten.” De jury was lovend over de visuele flair van het studentenproject.

Rundskoppig doorzetten

Het geluk staat voorlopig aan hun kant. Vorig jaar kreeg El Arbi een eervolle vermelding met zijn bachelorproject ‘Astaghfiro’. Recent mochten beide regisseurs samen de making-of verzorgen van Jan Verheyen’s Dossier K. Voor hun nieuwe kortfilm sprong Michael Roskam, een andere topper, op de kar. De cineast beleefde dit jaar met zijn debuut ‘Rundskop’ de grote doorbraak. “Michael was een enorme steun bij de productie. We waren blij dat hij zich wou verbinden aan onze film. Zijn epische stijl spreekt ons aan en we hopen in de toekomst soortgelijke kwaliteit af te leveren.”

De regisseurs zijn vooral op hun ondernemerschap aangewezen. Ook voor de eigen kortfilms gingen ze aankloppen bij sponsors. “Het geeft veel voldoening dat ons project bij het festivalpubliek in de smaak valt. Het is een bonus voor al het harde werk dat we erin steken”, aldus Fallah.

Meer kleur op het scherm

Het duo hoopt op meer diversiteit in de media. “Het lijkt dat wij de enige van onze generatie zijn in de filmsector”, stelt El Arbi vast. “Er zijn wel Turkse filmmakers zoals Kader Balci en R. Kan Albay die zich laten gelden, maar Marokkanen zijn ondervertegenwoordigd. Daar proberen wij verandering in te brengen.” Hun crew bestaat voor een groot deel uit Marokkanen. “Dat wil echter niet zeggen dat ons verhaal enkel begrepen kan worden door onze eigen gemeenschap”, verzekert Fallah.

“Wij beschouwen onze eigen cultuur als een troef”, zegt El Arbi. “In de huidige media zien we weinig allochtonen op het scherm verschijnen. Er is veel verborgen talent aanwezig. Het is vooral een kwestie van sterk motiveren. Wij proberen tussen ons netwerk die ene diamant te vinden.”

© 2011 - StampMedia - Yves Torbeyns


Dit artikel werd gepubliceerd door De Wereld Morgen op 08/11/2011
Dit artikel werd gepubliceerd door Knack Focus op 09/11/2011