© Cédric Pollenus

Vijf jaar ondertussen verkoopt Gunther Craninx in zijn eigen winkel diverse streekproducten onder de merknaam Marie-Thérèse, artisanale delicatessen. Ondertussen raken zijn producten bekend in heel België. “We zoeken naar unieke smaken en combinaties, dat is één van onze troeven”, vertelt Craninx.

Van 26 mei tot 3 juni was het de Week van de Korte Keten. De spotlights werden gericht op lokale producenten. Gunther Craninx (37) is een van die lokale producent en verkoopt in het Zuid-Limburgse Gingelom zelfgekweekte streekproducten. “In 2010 nam ik Marie-Thérèse over van Martine Renard, de vorige eigenares”, vertelt Craninx, die van opleiding sommelier is. “Ze verkocht advocaat, citroenjenever en een vijftal confituren op basis van de recepten van haar grootmoeder.”

“Mijn vriend en ik wilden kersenconfituur verkopen”, gaat Craninx verder. “Om Martine niet voor het hoofd te stoten brachten we haar hiervan op de hoogte en zo ging de bal aan het rollen. Ze had het namelijk te druk met haar Bed & Breakfast en kwam met de vraag of we Marie-Thérèse wilden overnemen. Een mooie kans die we niet lieten liggen.”

De volgende stap die Craninx ondernam, was het openen van een eigen winkel vijf jaar geleden. De merknaam Marie-Thérèse, die ondertussen 20 jaar bestaat, werd aangepast naar Marie-Thérèse, artisanale delicatessen. 

Officiële erkenning

De oorspronkelijke producten werden behouden, maar het assortiment is inmiddels stevig uitgebreid met confits, likeuren, vruchtenjenevers, wijnen en uiteraard ook confituren. “Er zijn tal van confituursmaken bijgekomen, dat is ook nodig. Ondertussen tellen we 23 verschillende smaken met onder andere de vijf-, zes-, zeven- en tienvruchtenconfituur die vorig jaar werden toegevoegd. Het is telkens een combinatie van allerlei vruchten en smaken. Vooral de tienvruchtenconfituur is zeer populair. De bedoeling is om daar later elf- en zelfs twaalfvruchtenconfituur aan toe te voegen.” 

Volgens Craninx wordt de lat nu eenmaal hoger gelegd. Momenteel werken er vijf mensen voor en achter de schermen om dit te realiseren, zowel deel- als voltijds. Het meest spraakmakende product bij Marie-Thérèse is de kriekenconfituur die in 2016 een officiële erkenning kreeg door het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM). Als enige producent in België mag Craninx dit product verkopen. “We zijn hier uiteraard heel trots op, ook op de erkenning van onze kriekenjenever. Hierdoor gaan, hoe je het ook draait of keer, een aantal deuren gemakkelijker open”, vertelt een fiere Craninx.

Nationaal op de kaart

De nadruk op de Haspengouwse producten en de pure smaak ervan staan centraal. “We hebben een eigen ecotuin met bomen en struiken van alle vruchten die we gebruiken. We besproeien die ook niet. De pure smaak van de vrucht is iets waar ik veel waarde aan hecht en is bovendien één van onze sterktes. Vroeger was de verhouding vijftig procent suiker, vijftig procent fruit. Nu is die verhouding twintig procent suiker en tachtig procent fruit. We willen dit in de toekomst nog verbeteren.”

“Het doel is om onze producten nationaal op de kaart te zetten”, laat de ambitieuze eigenaar weten. “Dat is nu stilaan aan het lukken door samen te werken met andere streekproducenten in België. In onze winkel bieden we eveneens die andere streekproducten aan. Dat gaat van water tot wafels.” Craninx kreeg onlangs een aanbieding om samen te werken met Carrefour, maar dat aanbod heeft hij afgeslagen: “Het concept zou niet meer hetzelfde zijn.” 

Daarnaast past de structuur van Craninx’ winkel ook visueel binnen het streekproductenconcept. Het is gekenmerkt door typische ruwe baksteenmuren en oude fruitkisten. “Die oude structuur is een bewuste keuze. Ze zorgt voor een speciale setting. Daarnaast is er ook een terras voorzien waar mensen kunnen eten, drinken en vooral genieten.”

Zwarte sneeuw

Maar uiteraard is het niet altijd rozengeur en maneschijn. Craninx en zijn team zagen en zien soms nog steeds zwarte sneeuw. “Zoals bij heel wat andere ondernemingen hebben we moeilijke periodes gekend. Er zijn momenten geweest dat ik dacht om ermee te stoppen. Het is gelukkig alleen bij die gedachten gebleven. Echt gemeend was het nooit. Er zullen vast nog wel mindere momenten komen. Het is de passie en de gedrevenheid die ervoor zorgen dat ik niet opgeef. Elke cent die we aan de verkoop van onze producten verdienen gaat rechtstreeks naar Marie-Thérèse”, licht hij vastberaden toe.

De opkomst van streekproducenten en de korte keten komt volgens Craninx door economische redenen. “Ik denk dat mensen meer letten op hetgeen ze uitgeven en daarom meer streekproducten kopen. Men klaagt altijd over onze economie. Als iedereen nu eens meer producten zou kopen uit eigen land of regio, dan zou er volgens mij veel minder reden tot klagen zijn.”

“Ik merk trouwens ook een evolutie in het cliënteel dat we over de vloer krijgen. Daar waar vroeger vooral oudere mensen de weg naar onze producten vonden, vinden nu steeds meer jongere gezinnen de weg. Dat is een opvallende evolutie. De generatie daartussen, de vijftigers, zien we dan weer minder.”

Jongens- en toekomstdroom

Craninx opende vorig jaar ook een eigen restaurant De Molder en zag zo zijn jongensdroom in vervulling gaan: “Van kinds af aan was het een droom om een eigen restaurant uit te baten.” Dat ook hier de streekproducten centraal staan is geen verrassing. “In onze gerechten gebruiken we zelfgekweekte groenten uit onze tuin. We trekken het concept van Marie-Thérèse door in de keuken.”

De in Sint-Truiden geboren Gingelomnaar kijkt met Marie-Thérèse de toekomst positief tegemoet. “Het doel is om binnen twee jaar onze nieuwe productieruimte in gebruik te nemen. Nieuwe producten zitten er ook aan te komen. Nadien zien we wel waar onze volgende doelen liggen. Zulke dingen zijn soms moeilijk te voorspellen. Vergelijk het maar met een regisseur die een film maakt, die weet ook niet op voorhand of hij een tweede of derde zal maken.”


Dit artikel werd gepubliceerd door Het Nieuwsblad online op 15/06/2018

vorige volgende