Designers Against Aids (DAA) heeft voor JBC een speciale collectie gecreëerd. De opbrengst van deze collectie gaat naar de preventie en bescherming tegen aids. Van 25 tot en met 29 oktober stond er een groot scherm in het Centraal Station in Antwerpen. Hierop kon iedereen een virtueel kussengevecht uitvechten met model en ambassadrice van DAA, Hannelore Knuts.

“Hannelore is één van onze grootste troeven samen met de verkoop van condooms in alle JBC winkels in België en Luxemburg”, aldus Ninette Murk, oprichter van DAA. Met deze campagne wil DAA de aandacht vestigen op veilig vrijen bij jongeren en op de preventie van aids. Via het virtuele spel hopen ze mensen te lokken naar JBC om de nieuwe collectie te bekijken die begin november uitkomt.

Het doelpubliek van DAA zijn jongeren van 14 tot 20 jaar, omdat zij hun identiteit nog aan het vormen zijn en dus ook hun gedrag tegenover seks. Toch trekt de campagne vooral jonge kinderen aan. “De mensen blijven naar het filmpje kijken, maar leggen niet meteen de link met de actie, maar weinigen durven om uitleg vragen”, zegt medewerkster Barbara Di Michele.

Educatief centrum

De opbrengst gaat niet alleen naar de werking maar er wordt ook geïnvesteerd in hun educatief centrum. Zo organiseert DAA elk jaar workshops voor buitenlandse studenten. “Sommige studenten uit armere landen kunnen hun reis en verblijf hier niet betalen en dan komen de donaties goed van pas”, vertelt Murk.

Shykin Ven is de leider van een ngo voor jongeren in Oekraïne en werkt als fotograaf mee aan dit project. “Designers Against Aids is een voorbeeld voor ons land. Ninette leert ons hoe we met een prachtig project zoveel positieve aandacht krijgen”, aldus Shykin.

Designers Against Aids brengt niet alleen bij Belgen aids onder de aandacht. Ook de buitenlandse studenten pikken hier veel van op. “Voor dit project dacht ik, net zoals mijn vrienden, dat aids enkel voorkwam bij drugsgebruikers, homo’s en prostituees”, zegt de Spaanse Alexandra Fernandez, die als student mode voor DAA werkt. “Ik begrijp nu dat dit helemaal niet het geval is, dat iedere mens eraan kan worden blootgesteld. Ik hoop dat er in de toekomst meer HIV-preventiecampagnes komen met meer informatie over de ziekte.”

De filmpjes van het virtuele kussengevecht kan je terugvinden op de website van JBC: www.jbc.be.
Meer info over de campagne vind je op www.designersagainstaids.com.

© 2011 - StampMedia – Eline De Becker