De campagnespot voor de website allesoverseks.be van Sensoa is een schot in de roos. De spot kan sinds de lancering op woensdag 17 september al op meer dan 340.000 internetbezoekers rekenen. Alexander Cha’ban (30) van het communicatiebureau Boondoggle, kan alleen maar tevreden zijn met het succes.
Glijmiddel
“Voor deze campagnespot was humor het ultieme glijmiddel. Humor is universeel en het spreekt zowel jong als oud aan. We hebben dan ook de nadruk gelegd op het grappige en verrassende aspect, waardoor we het taboe rond seks kunnen doorbreken. Tegelijkertijd geven we op die manier aan dat je werkelijk voor eender welke vraag terecht kan op de site,” verklaart Cha’ban.
“Seks is top of mind bij jongeren en juist daarom is een website zoals allesoverseks.be broodnodig”, gaat Cha’ban verder. “Het is verbazingwekkend hoe weinig jongeren weten dat je bijvoorbeeld een soa (seksueel overdraagbare aandoening, red.) kan krijgen door sperma in te slikken. Voorlichting moet voor alle jongeren bereikbaar zijn zonder grenzen of taboes.”
De recentste cijfers zijn enigszins onrustwekkend: zo blijft het aantal abortussen bij de leeftijdsgroep van 20 tot 24 jaar stijgen. Bovendien blijkt 66% van de jongeren en jongvolwassen niet te beseffen dat ook zij het slachtoffer kunnen worden van een soa.
Uitdaging
Aan een project om jongeren en jongvolwassenen te sensibiliseren en ondanks het relatief kleine budget van Sensoa, wilde Cha’ban maar al te graag meewerken. “Het was een uitdaging om zonder veel middelen een sterke campagne neer te zetten,” zegt hij daarover.
“Het is dan ook heel fijn om te zien dat de campagnespot immens veel wordt bekeken en wordt doorgestuurd, dat onze aanpak marcheert,” vertelt een enthousiaste Cha’ban. “Ik verwacht vooraf steeds zo weinig mogelijk. Je kan immers nooit voorspellen of een campagne al dan niet zal aanslaan.”
Betere wereld
Of de spot een prijs zal behalen, valt nog af te wachten, maar daar ligt de jonge creatieveling niet wakker van. “Zo’n beloning is natuurlijk altijd leuk meegenomen, hoewel dat voor mij persoonlijk geen verschil maakt. Het feit dat ik mijn steentje heb bijgedragen aan een betere wereld geeft mij ruimschoots voldoening. Bovendien zijn we erin geslaagd ons doelpubliek te bereiken en ook dat is niet onbelangrijk,” besluit Cha’ban trots. “De vele positieve reacties op de spot zijn daarvan het sluitende bewijs.”
Het is trouwens niet de eerste keer dat de talentvolle art director meewerkt aan een campagne die bedoeld is om de maatschappij vooruit te helpen. Eerder scheerde Cha'ban in binnen- en buitenland hoge toppen met de campagnes Bracelets en Human Ball voor Artsen Zonder Grenzen.
© 2008 – StampMedia – Marjolein Lambrechts