'Ecologisch zijn', is de laatste jaren een trend die ook op de Vlaamse festivals niet ontbreekt. Elk festival kan zich dan wel op de borst kloppen dat het 'groen' is. Maar is dat wel écht zo? Wij namen een kijkje op Jazz Middelheim en vroegen aan communicatieverantwoordelijke en marketingman Steven De Baets in welke mate Jazz Middelheim moeite doet om ecologisch te zijn.
Op het eerste zicht ziet alles er netjes uit op het festivalterrein. Je moet geen moeite doen om een vuilnisbak te ontdekken. 's Avonds, wanneer het jazzfeestje afgelopen is, ligt er hier en daar wel een kapot glas, wat sigarettenpeuken, en een leeg papieren eetbakje, maar het is niet de vuilnisbelt die je wel eens ziet op Rock Werchter of Pukkelpop. Toch is het moeilijk om een festival met het blote oog op het ecologisch aspect te beoordelen. Achter de tenten vol jazzliefhebbers, de strak geregisseerde reclamespotjes op tv, en de kraampjes met exotisch eten, gaat wel degelijk een uitgebreid ecologisch verhaal schuil.
Hoe ecologisch verliep de aanloop naar het festival?
De Baets: "Vrij ecologisch. We spelen al enkele jaren met het idee dat we het steeds ecologischer willen aanpakken zonder drastische veranderingen door te voeren. We willen niet plots 'supergroen' zijn, maar gewoon de kwaliteit van ons festival behouden op een zo duurzaam mogelijke manier. Een goed voorbeeld is onze reclamecampagne. Dankzij sociale media hebben we de helft van die campagne online kunnen voeren. Daarnaast is er ook de reclamespot op de VRT-kanalen. Die doet het papierverbruik voor de campagne drastisch dalen. De affiches die we wél nog drukken en plakken, zijn gemaakt van gerecycleerd papier met het FSC-label. Dat betekent dat het product afkomstig is uit verantwoord beheerde bossen. Daarnaast zijn de affiches bedrukt met bioinkt. Op het festivalterrein moeten we helaas wel werken met dieselmotorgenerators omdat we niet op het gewone net kunnen. Maar dankzij een intelligente aanpak op het binnennetwerk kunnen we ecologisch omspringen met het stroomverbruik. Ook de merchandising is duurzaam, zonder gebruik te maken van kinderarbeid. En het eten wordt dan weer voornamelijk met streekproducten gemaakt."
Aan de ingang van het festivalterrein krijgen bezoekers wel elke dag een papieren festivalkrantje. Is dat wel zo ecologisch?
"We willen wel een normale festivalwerking behouden. Het meest duurzame zou uiteraard gewoon geen festival zijn. Of een eenvoudig podium zonder overdekking. Maar zo willen we niet werken. We willen een modern festival zijn waar de nodige informatieverstrekking aanwezig is. Bovendien is er maar voor één op de vier bezoekers een krantje (ca.1500 krantjes). Zo moeten we er minder drukken, maar kan iedereen het wel lezen als het doorgeven wordt. In de krantjes staat bovendien een boodschap over duurzaamheid die we onze bezoekers willen meegeven"
Er staan overal vuilnisbakken maar er wordt blijkbaar niet gesorteerd?
"Helaas niet. Als event kun je niet je afval geselecteerd aanbieden, dat wordt allemaal samen verwerkt. Tijdens die verwerking wordt het afval wel gesorteerd. Daarnaast kijken we ook naar wat we van het afval kunnen hergebruiken en recycleren. "
Op het festival worden glazen gebruikt in plaats van de gekende plastieke festivalbekertjes. Waarom?
"Dat heeft eigenlijk een dubbele reden. Enerzijds willen we niet die wegwerpcultuur van plastieke bekertjes op het festival brengen. Mensen moeten hun glas zelf bijhouden en er zorg voor dragen. Dat lukt vrij goed. Natuurlijk zijn er mensen die hun glas op de grond laten staan waardoor er af en toe wel wat glazen sneuvelen. Anderzijds willen we ook dat ons publiek de beleving optimaal ervaart. Een pint uit een glas is heel anders dan een pint uit een plastic bekertje. Een waarborgsysteem voor de glazen hebben we bekeken maar dat bleek niet evident om de mensen dan steeds weer met hun glas terug te sturen. Nu hebben we een tiental medewerkers die steeds in de weer zijn om alle glazen op te ruimen."
Hoeveel mensen komen er eigenlijk met de fiets of het openbaar vervoer?
"De vorige jaren kwam ruim de helft met de fiets of het openbaar vervoer. Voor de autogebruikers hebben we ook bewust geen parking voorzien om het gebruik van fiets en openbaar vervoer zo veel mogelijk te stimuleren en het gebruik van de auto te ontraden. Voor de fietsers hebben we dan weer wel een compleet beveiligde fietsenparking uitgebouwd."
Bent u zelf tevreden over hoe de bezoekers het festivalterrein achterlaten?
"Ja, over het algemeen hebben wij een vrij volwassen en opgevoed publiek. Vaak vinden we wel nog veel sigarettenpeuken op de grond, dus daarom willen we nog even een oproep lanceren aan onze bezoekers: gooi uw peuken niet zomaar op de grond! Er worden geen boetes uitgedeeld want we willen ons publiek als volwassen mensen behandelen. We zullen mensen die het te gortig maken er wel beleefd op aanspreken. Onze crew staat altijd klaar om mensen op hun ecologische verantwoordelijkheid te wijzen."
© 2014 - StampMedia - Jef Cauwenberghs; foto: Stefan Lambrechts
Dit artikel werd gepubliceerd door Het Nieuwsblad - online op 16/08/2014