Sinds juni is de sociale netwerkfamilie een kindje rijker. Onder de naam Google+ doet Google een ultieme poging om Facebook van de troon te stoten. Met de nadruk op privacy, gebruiksvriendelijkheid, videochat en integratie van andere Googlediensten.
Al de vierde keer tracht Google een sociaal netwerk te lanceren. Buzz en Wave zijn vroegere incarnaties van deze poging. Geen van beide was echter een lang leven beschoren. Sommige analisten weten dit aan verkeerde timing, andere aan de onduidelijke interface. Ook Orkutkende enkel succes in Zuid-Amerika. Op Google+ zijn de reacties voor het eerst positief. Zal 's werelds machtigste bedrijf ook Facebook overklassen?
Pluspunten
Google+ is duidelijk geïnspireerd op Facebook. De Google+ 'stream' lijkt op Facebooks 'news feed', hier verschijnen alle geposte berichten, afbeeldingen, video's en links. Foto’s en video’s staan in een hogere resolutie en taggen gebeurt in een handomdraai. De gebruiker voegt vrienden toe door hun Gmailadres in te typen. Eenmaal toegevoegd kan je vrienden naar Circles of vriendenlijsten slepen. Net zoals bij Facebook selecteer je zelf wie welke berichten wel of niet ziet.
Videochat
Google+'s meest onderschatte troef is 'Hangout', een chatroom voor groepsvideogesprekken. Momenteel kreunt de service als meer dan vier mensen met elkaar chatten. Waarschijnlijk verbetert dit als Google+ publiek gaat. Maar Facebookoprichter Mark Zuckerberg geeft de strijd niet op: op technologieblog Mashable kondigt hij de integratie aan van de videodienst van Skype in Facebook.
Van like en tweet naar +1
Facebook en Twitter hebben het web een stuk persoonlijker gemaakt. Like- en tweet-knoppen slopen de muren tussen het world wide web en ons persoonlijk leven bijna volledig. In plaats van ellenlange registratieprocedures kan je bovendien op veel websites een account aanmaken met je Facebook- of Twitterprofiel.
In juni introduceerde Google haar eigen versie van de like-knop. De +1-knop verschijnt niet alleen op websites, maar ook naast de zoekresultaten in Googles startpagina. Het aantal +1's beïnvloedt de 'pageranking' of plaats op de zoekresultatenlijst. Voortaan zal bijna elke website een +1-knop integreren om bovenaan het lijstje te staan .
Meer privacy
Veel mensen fronsen wanneer ze horen dat Google bezorgd is om onze privacy. Google haalt zijn inkomsten immers uit de reclamewereld. Waarom zou het bedrijf dan niet onze persoonlijke gegevens verkopen aan adverteerders? Hoe het ook zij, op Google+ krijgt de gebruiker de mogelijkheid om zijn data weg te halen aan de hand van Data Liberation. Bij Facebook ontbreekt die optie.
Ambitieuze plannen
Google heeft grootse plannen, dat blijkt al uit de vernieuwde interface. Alle smarthphone-, iPad- en iPhonegebruikers kunnen in de toekomst gebruikmaken van Google+ en volgens bepaalde geruchten zou het bedrijf de online televisiedienst Hulu willen kopen. Hulu streamt de laatste nieuwe series en is ontzettend populair in de Verenigde Staten.
Een sociaal netwerk, een titanische zoekrobot, een vertaalmachine, videodienst, wereldkaarten, 's werelds populairste mail- en kalenderdienst: Google wil het allemaal. Wordt dit het perfect Web 3.0-recept, waar internet en het echte leven versmelten? Of de ondergang van Google? De toekomst zal het uitwijzen .
© 2011 - StampMedia - Vincent Buyssens
Dit artikel werd gepubliceerd door RadioVisie.eu op 08/07/2011