Na hun afgelopen YouTube-successen en hun bekendheid binnen de Genkse stadsgrenzen werkt 3ling nu volop aan een eerste professionele cd. Het trio staat bij de Genkse jeugd bekend met nummers zoals 'Zatpissen', 'Discotrein' en 'Mediageil.' Met behulp van een professionele regisseur begonnen ze dinsdag aan de opnames van hun nieuwste videoclip 'Ik ben om te kotsen.'
3ling bestaat uit drie prettig gestoorde muzikale broers Benji, Dimi en Joeri Tonon aangevuld met Anton Clijmans die de nummers voortaan produceert en voorziet van een ‘catchy’ beat. “Wij willen meer catchy nummers brengen want 3ling was een eiland in een grote oceaan. Nu willen we een brug bouwen zodat ook de mainstream bereikt kan worden.”
Professionele studio
3ling kwam zes jaar geleden uit een hiphopcollectief uit Oud-Winterslag dat overliep van straatkarakter, maar 3ling nam afstand van het collectief om zelf naar hartelust te gaan experimenteren. Zo groeide het trio uit van een formatie die met freeware simpele samples in elkaar bokste naar een trio dat hun eerste cd laat produceren in een professionele studio in Heusden.
Ook ruilde 3ling de compacte Handycam in voor een professionele High Definition productie waarmee ze hopen serieus te worden genomen. Ze trokken een recentelijk afgestudeerde regisseur aan die geheel gratis zijn krachten ter beschikking stelt omdat hij ‘voelt’ dat er grootse dingen op til zijn voor het Genkse trio.
Genkse babes
De opnames vonden plaats in brasserie ’t Kofschip aan de kerk in het stadscentrum. De regisseur bouwde de eerste etage van de brasserie om tot iets dat voor een muziekclub kon doorgaan, zelfs aan de authentieke Genkse babes was gedacht.
Van belichtingsverantwoordelijke tot catering: alles was aanwezig en de opnames waren tot op de minuut gepland. Een grote verandering met het vroegere ‘komaan mannen, laten we eens een filmpke maken.’
Maar het nieuwe professionele karakter gaat verder dan slechts een dure camera en iemand die aan de lichtschakelaars schuift. 3ling wil zichzelf ook professioneler profileren met hun performance.
Ze willen graag van hun ‘rommelig’ karakter af. Kortom: een strakker imago, en samenwerken met de juiste mensen om een breder publiek te kunnen bereiken.
Maar laat één ding duidelijk wezen, ook al hebben de broers zich het professionele vest aangemeten, ze blijven de speelse podiumbeesten van weleer. Dimi: “wij wilden altijd grappig zijn, maar laten we nu eerst eens productief zijn, dan kunnen we daarna nog steeds grappig zijn.”
© 2009 – StampMedia – Christoffer Allegrezza
Dit artikel werd gepubliceerd door EZPress op 24/12/2009
Dit artikel werd gepubliceerd door VlaamseRap.be op 26/12/2009