Het duurzaam Lommels mobiliteitsbeleid wordt uitgewerkt met aandacht voor de stadskern, de fiets en de algemene bereikbaarheid. Lommel streeft naar een evenwicht tussen verschillende vormen van transport waarbij het delen centraal staat.
Lommel wil zich concentreren op drie pijlers: ‘Lommel sterke kern’, ‘Lommel fietsstad’ en ‘bereikbaar Lommel’. “Dat is voor ons een voorbode op het mobiliteitsplan Lommel”, zegt schepen van mobiliteit Sophie Loots (CD&V). “Nu zitten we in de voorstudiefase van het Regionaal Mobiliteitsplan Limburg. Op basis van dat plan gaan we ons lokaal mobiliteitsplan verder uitwerken.” Een prioriteit is een veilige schoolomgeving en veilige schoolroutes creëren. Dat gebeurt aan de hand van ‘high fives’. De kinderen die te voet of met de fiets naar school gaan, komen langs een paal waar ze een high five moeten doen, waarna ze punten krijgen. Maar dat kan niet zonder wegen aan te passen. De rondweg is een knelpunt dat opgelost moet worden. Lommel wil de Koning Astridlaan, de Koning Albertlaan en op termijn de Kapelstraat een stuk veiliger inrichten.
Fietsboulevards
Daarnaast zijn er ook een viertal fietsboulevards, de Noord-Zuid boulevard van Hever Bergen tot Barrier en de Oost-West boulevard van het station tot aan Soeverein. “Op die manier willen we de mensen op hun fiets krijgen en veiligere verbindingen creëren”, aldus Loots. Het zachte weggebruik is een hele uitdaging omdat Limburg heel landelijk is. “Het is niet geconcentreerd genoeg om een openbaar vervoerverhaal uit te rollen. Daarom vind ik het persoonlijk efficiënter om in te zetten op deelwagens dan op busverbindingen”, vindt Loots.
Deelmobiliteit
Die deelmobiliteit is een aandachtspunt. Aan het kerkplein is er een grote fietsenstalling en er staan acht deelfietsen van Blue Bike aan het station. “Ik kom ze af en toe tegen in het centrum, dus dat wil zeggen dat ze gebruikt worden”, zegt Loots. Er zijn ondertussen twee elektrische deelwagens op het Hertog Janplein. “We moeten het goede voorbeeld geven dus hebben we gekozen voor elektrische deelwagens. Zeker nu conventionele wagens gaan afgebouwd worden.” Autodelers rijden minder kilometers en ze beperken het ruimtebeslag voor parkeren. Er is een parkeerplaats voorbehouden voor autodelen. Op die plaats is elektriciteit voorzien.
Toch wordt de gewone auto niet vergeten. “De verbinding met Antwerpse Kempen n71 is een heel belangrijke verbinding. Ook de verbinding met Nederland, de N74 en de N69, de Noordelijke Poort Kolonie. We willen zeker een performante verbinding krijgen richting Eindhoven” besluit Loots.
Dit artikel werd gepubliceerd door HLN Regio op 18/01/2022.