Donderdag 20 oktober presenteerde Brecht Evens ‘De Liefhebbers’, zijn nieuwe stripalbum, in Antwerpen. Een selectie van originele tekeningen sierde de Mekanik Gallery. Na twee jaar werk konden vrienden en collega’s de eerste druk bewonderen.

Meer dan 100 mensen verzamelden zich voor een eerste blik op het nieuwe werk. Na de Prix de L’Audace in Angouléme, een prestigieus stripfestival, waren de verwachtingen hooggespannen. De aanwezigen waren eensgezind en vonden dit werk mooier dan zijn voorganger. “We hadden gehoopt dat zijn succes in faalangst zou uitmonden”, plaagde Hanco Kolk Evens in zijn voorwoord. “De druk heeft hem echter niet uit zijn lood kunnen slaan.”

Zichtbaar opgetogen door zoveel lof, improviseerde Evens een kort dankwoord. Meteen nadien volgde een signeersessie voor zijn schare bewonderaars. Elke fan vertrok met een bijzonder exemplaar naar huis. De stripartiest schilderde zichzelf blauw en signeerde op die manier.

Schilderkunst in boekvorm

Het is een lijvig album van meer dan 200 pagina’s. In sommige prenten zit bijna een week werk. Zowel het schrijfwerk als de tekeningen komen van Evens’ hand. Dat verklaart de lange wachttijd. Fans en nieuwsgierigen konden in afwachting terecht op zijn blog, waar sporadisch updates verschenen.
Voor jonge tekenaars is het knokken om een plaatsje te veroveren. Dat is buiten deze Hasselaar gerekend, want ook de buitenlandse concurrentie blaast hij omver. Op de vernissage horen we van Vlaamse collega’s niets dan lof. Volgens fan en vriend Dimitri ‘Jangiojim’ Sakelaropolus is zijn stijl enorm veranderd sinds de beginperiode. Hij heeft een eigen stempel gedrukt op het striplandschap.

Literaire Allures

“Je kan in zijn werk invloeden ontdekken van bekende schilders als George Gross en Edward Hopper. Literair is misschien een foute term, maar het heeft wel soortgelijke allures”, zegt Jangojim. “Ik bewonder hem om zijn onaflatende werkkracht en zijn zin voor risico om in één project te durven investeren.”

Johan Stuyck, uitgever bij Oogachtend, wijst op het uitzonderlijke talent van zijn poulain. “Voor de publicatie waren al deals gesloten met Spanje, Frankrijk en Canada. Evens bevestigt niet alleen, hij verbetert zichzelf.”

Universele dandy

Zijn succes bestaat uit twee factoren. Op grafisch vlak is niemand zo origineel en experimenteel. Een sterk observatievermogen gekoppeld aan een spitsvondige taalkundigheid onderscheiden hem. Zijn universele aanpak ontwapent bovendien de lezer. Zijn persoonlijkheid speelt uiteraard ook een rol, maar die is ondergeschikt aan zijn werk.

Terwijl Evens rondloopt op zijn eigen voorstelling, lijkt hij een imitatie van het hoofdpersonage van de strip. “Mensen denken dat hij die dandyfiguur speelt”, zegt Stuyck, “maar hij is echt zo.” Zoals Evens het papier vloeiend besprenkelt, bespeelt hij ook het publiek. Het was geen toeval dat hij onder luid applaus grapte dat hij zijn applausjasje had aangetrokken. Dat zit hem immers als gegoten.

Meer over Brecht Evens op brechtnieuws.blogspot.com en www.oogachtend.be.

© 2011 - StampMedia - Tekst: Yves Torbeyns, foto: Nils De Putter


Dit artikel werd gepubliceerd door Focus op Hasselt op 07/11/2011