De stad Aarschot gaat een duidelijk beleid uitwerken rond speed pedelecs, elektrische fietsen die een snelheid tot 45 km per uur halen. Dat beloofde schepen van Mobiliteit en Verkeersveiligheid Gwendolyn Rutten (Open VLD) op de gemeenteraad. De belofte kwam er na een vraag van oppositiepartij N-VA.

Op de gemeenteraad van 20 februari zat oppositiepartij N-VA met vragen over het beleid rond de zogenaamde speed pedelecs. Sinds oktober 2016 is er een Belgische wetgeving omtrent de speed pedelecs. Die wet onderscheidt de snelle fietsen van gewone bromfietsen. Volgens die wetgeving mag elke gemeente zelf een regeling uitwerken rond de gemotoriseerde fietsen. Momenteel is het in Aarschot nog niet duidelijk wat eigenaars van een speed pedelec wel of niet mogen.

Belangrijk fietsknooppunt

Het feit dat men op stedelijk niveau mag beslissen, zorgt voor de nodige onduidelijkheid. In Leuven, bijvoorbeeld, bant men de speed pedelecs volledig uit het stadscentrum. Mechelen probeert ze daarentegen zoveel mogelijk gelijk te stellen aan gewone fietsen.

N-VA wil met Aarschot het voorbeeld van Mechelen volgen en een duidelijke regulering uitwerken. Aarschots schepen van Mobiliteit en Verkeersveiligheid Gwendolyn Rutten (Open VLD) is het daarmee eens. Volgens haar zou het geen goed idee zijn om de fietsen te weren. Aarschot is immers een belangrijk fietsknooppunt. Natuurlijk zullen bestuurders van een  speed pedelec zich wel aan de snelheidslimiet in het centrum moeten houden.

Om duidelijk te maken waar de speed pedelecs wel of niet toegelaten zijn, wordt de letter P, waar het nodig is, toegevoegd aan verkeersborden. Rutten belooft de politie aan het werk te zetten om een inventaris op te maken van alle borden die moeten worden aangepast. Volgens de schepen zal die taak na de zomer voltooid zijn.

Nationale afspraken

Rutten voegt er nog aan toe dat duidelijke afspraken op nationaal niveau omtrent de snelle fietsen beter zou zijn dan de huidige situatie. Haar idee is om ze overal toe te staan, tenzij de stad of gemeente dat anders aangeeft. Op die manier is er geen onduidelijkheid meer voor de eigenaars van dergelijke fietsen. Bovendien zou het de wildgroei aan verkeersborden beperken.

© 2017 - StampMedia - Eva Peeters


Dit artikel werd gepubliceerd door Het Nieuwsblad -online op 24/02/2017