Op 12 augustus weten we wie dit jaar de titel van ‘Klein Duimpje 2014’ krijgt. De prijs bekroont mensen of organisaties die zich inzetten voor kinderen en jongeren. Eén van de genomineerden voor die prijs is het project Roadies. An Van den Bergh is één van de projectleidsters achter dit project. “Jongeren weten niet wat de job inhoudt waarvoor zij studeren.”

De Vlaamse Jeugdraad bekroont opnieuw een organisatie, project of persoon die zich het afgelopen jaar verdienstelijk heeft gemaakt voor kinderen, jongeren en/of hun leefwereld. Bij de vijf supergenomineerden voor de Klein Duimpje-award zit Roadies. Het project van jongerenmagazine Maks, in samenwerking met de VDAB en het Europees Sociaal Fonds, probeert jongeren te laten proeven van alle mogelijke jobs.

“Wij merkten dat veel jongeren niet op de job terecht kwamen die bij hen past”, vertelt projectleider An Van den Bergh. “Wij zagen wel dat de jongeren heel goed geïnformeerd werden over de verschillende studierichtingen en wat die inhouden. Helaas is er weinig informatie beschikbaar over de uiteindelijke jobs die aan die richtingen verbonden zijn. Daarom zochten wij een manier om daar verandering in te brengen”, vertelt ze.

Veertig jobs proefdraaien

Om die problematiek aan te pakken, kwam Roadies tot stand. “Wij zijn na enige tijd uitgekomen bij het idee om jongeren gewoon te laten proefdraaien in verschillende bedrijven, opdat ze zouden kennismaken met de verschillende mogelijkheden. We hebben ervoor gekozen om twee studenten, Hanne en Brecht, een heel studiejaar elke week een andere job te laten doen.”

In totaal hebben de twee jongeren zo'n veertig verschillende jobs mogen uitproberen. “Van lasser tot fotograaf: alles zat ertussen. Wij hebben er ook voor gezorgd dat drie vierde van de jobs knelpuntberoepen waren, zodat ook die wat meer aandacht krijgen”, legt Van den Bergh uit.

Iedereen Beroemd

Roadies is bekend dankzij de samenwerking met verschillende mediapartners. “Brecht werd gevolgd door het vrt-programma ‘Iedereen Beroemd’, waardoor ons project bij het grote publiek bekend is geraakt. Dat helpt ons doel natuurlijk alleen maar, want op die manier hebben wij veel jongeren kunnen bereiken.

Maar het uiteindelijke doel is natuurlijk niet enkel de avonturen van Hanne en Brecht bij de Maks-lezers terecht te brengen. “Aan de hand van foto's en artikels op de website willen wij jongeren stimuleren om zelf eens een job te gaan testen”, stelt Van den Bergh. “Wij hopen dan ook dat veel scholen in dit verhaal willen meestappen, want de drempel voor een jongere om bij een bedrijf aan te kloppen is toch nog steeds veel te hoog. Gelukkig hebben wij daarin de steun van de VDAB gekregen, die de werkgevers ook aansporen om jongeren een kans te geven om eens te komen kijken hoe het allemaal ineen zit.”

Wie voor Roadies of een van de andere genomineerden wil stemmen, kan dat tot 30 juli op de site van de Vlaamse jeugdraad.

© 2014 – StampMedia – Dominic Zehnder




Dit artikel werd gepubliceerd door Alles over jeugd.be op 28/07/2014