Een grijze muur in Park Spoor Noord kreeg zaterdag 24 mei een opvallende make-over. Jongeren met een migratieachtergrond gingen er met spuitbussen aan de slag tijdens een creatieve workshop, als onderdeel van het project ‘Participatie Durf’. De actie werd opgezet door studenten maatschappelijk werk aan de AP Hogeschool, in samenwerking met PSC Jongeren, het opvangcentrum van het Rode Kruis op Linkeroever, Voem vzw en Graffitifun. “De jongeren krijgen hier de kans om hun eigenheid te laten schijnen, om te experimenteren en te ervaren.”
“Durf meedoen, durf er zijn, durf ervoor te gaan”, zei Laura Maas, een student Maatschappelijk Werk aan de AP Hogeschool. Zij en haar medestudenten sloegen de handen in elkaar met PSC Jongeren, het Rode Kruis Linkeroever, Voem vzw en Graffitifun voor het project Participatie Durf. Met dit initiatief wilden ze jongeren een creatieve uitlaatklep bieden via een graffitiworkshop in het skatepark van Park Spoor Noord.
“We werken met jongeren met een migratieachtergrond, en die krijgen vaak de vraag: wat ga jij daar later mee doen? Creatieve richtingen worden vaak afgeblokt. Wij hebben dus bewust gekozen om juist iets met kunst te doen. De jongeren krijgen hier de kans om hun eigenheid te laten schijnen, om te experimenteren en te ervaren.”
“Creatieve richtingen worden vaak afgeblokt bij jongeren die nieuw zijn in België. Wij hebben dus bewust gekozen om juist iets met kunst te doen” – Laura Maas (student maatschappelijk werk, AP Hogeschool)
Voor de studenten was het project meer dan een kunstzinnige activiteit – het was een vorm van empowerment. “We werken al sinds februari samen met de anderstalige nieuwkomers”, vertelde één van de studenten. “Het is zeker en vast een leuk project, met een diverse doelgroep. Het is heel leuk om met hen samen te werken. Soms is het moeilijk om jongeren die net uit een ander land komen te betrekken bij zo een project, want meestal denken de mensen dan dat ze misschien niet zo veel kunnen, omdat ze de taal niet onder de knie hebben. Maar eigenlijk is dat niet zo, zoals je kan zien op de muur. Ze hebben hard hun best gedaan, en dat is mooi om te zien.”
Meer dan een muurtekening
De workshop werd begeleid door Graffitifun, een collectief van graffiti-artiesten dat hun ervaring en materiaal ter beschikking stelde. Dankzij steun van Voem vzw kon ook het nodige spuitmateriaal aangekocht worden.
“Wij werken in Nederland en België, en soms ook internationaal”, legde Michel Steers uit, eigenaar van Graffitifun die de jongeren hielp met de uitwerking. “Voor de jongeren was het lastiger dan ze dachten. Het ziet er allemaal makkelijk uit, maar het is toch een kunst om strakke lijnen te tekenen, in te kleuren zonder dat de verf uitloopt, of de lagen goed aan te brengen”, zei hij. “Dus het was leuk dat ze een uitdaging hadden om samen op te lossen.” Voor de deelnemende jongeren was het dan ook een unieke ervaring – sommigen van hen maakten voor het eerst kennis met graffiti.
"De jongeren hebben kennis gemaakt met graffiti als kunst, niet als vandalisme" – Michel Steers (oprichter Graffitifun)
Steers maakt zelf al twintig jaar kunst met graffiti. In het begin van zijn carrière werd het vooral als vandalisme gezien. “De jongeren hebben kennis gemaakt met graffiti als kunst, niet als vandalisme. Nu wordt het gezien als kunstvorm. En wij leren de jongeren ook respect te hebben voor mensen hun eigendom en spullen, zodat ze het niet zomaar op straat gaan beginnen doen.”
In kleurrijke lijnen op een betonnen muur in Park Spoor Noord kwam het verhaal van de jongeren tot leven – een verhaal van durven meedoen, durven spreken, durven zijn.
"Het was de eerste keer dat ik met graffiti werkte, ik vond het echt plezant" - Zargoon Zamankhil (20)
Zargoon Zamankhil (20), afkomstig uit Afghanistan, vertelde: “Ik hou van schilderen, dat doe ik al sinds ik klein ben. In Afghanistan schilderde ik ook vaak, vooral mensen, gebouwen en natuur. Het was de eerste keer dat ik met graffiti werkte. Maar ik vond het echt plezant.”
Najibullah Rahmani (28) woont al dertien jaar in België en genoot ook van de samenwerking. “Ik vind het prettig om aan verschillende activiteiten mee te doen”, vertelde hij. “Het project van vandaag was tof – de leerkrachten, de studenten, ze zijn allemaal heel fijne mensen. We hebben samen besproken en gepland wat we met de muur gingen doen. Het was leuk, ik heb veel bijgeleerd over graffiti.”