Aya, ‘het vriendelijke ruimtewezentje’, komt sinds enkele jaren regelmatig voorbij op het televisiescherm van kleuters. Nu verschijnt ze ook op raamaffiches om de naar haar genoemde Aya-campagne te promoten. Tijdens de Week van de Mobiliteit werd Aya in verschillende Vlaamse kleuterscholen ingezet om kleuters wegwijs in het verkeer te maken.

Tijdens de meest recente editie van de Week van de Mobiliteit, van 16 tot 22 september, sloegen Mobiel 21, VTM Kids, de Vlaamse overheid en DPG-media de handen in elkaar om voor onder andere straten op kindermaat te pleiten. Als resultaat van die samenwerking werd de Aya-campagne gelanceerd. Het gele wezentje Aya werd het boegbeeld van deze campagne die zich op de verkeersveiligheid van de jongste schoolgangers richt.

Kleuters op de weg

Het virtuele personage Aya werd in 2014 door VTM Kids het leven ingeroepen om kleuters alert te maken voor gevaarlijke verkeerssituaties. Samen met haar vriendjes Otto en Belle loodst ze kleuters van achter een digitaal scherm door de basisregels van het verkeer. De afgelopen jaren werd er reeds met andere projecten, zoals Sam de Verkeersslang en Zeppe & Zikki, gefocust op de verkeersveiligheid van lagere schoolkinderen. Kleuters, nochtans een kwetsbare groep op de weg, werden vaker niet dan wel bij dit soort acties betrokken. Vandaar dat Mobiel 21, VTM Kids, de Vlaamse overheid en DPG-media de handen uit de mouwen staken om ook deze doelgroep op de gevaren in het verkeer te wijzen

'Een route naar school zonder enig gevaar is helaas bijna ondenkbaar' - Ine Bosmans, projectverantwoordelijke Mobiel 21

De Aya-campagne wil de belangen van kleuters die zich op de openbare weg begeven, verdedigen. Om dit  te bereiken werden aan elke klas van de 889 deelnemende Vlaamse kleuterscholen een klasaffiche, Aya-stickers, vijf vertelplaten en campagnerichtlijnen ter beschikking gesteld. Deze focussen op zowel verkeersveiligheid als duurzame mobiliteit. De kleuters werden zo op speelse maar ook educatieve wijze aangemoedigd om zich te voet of met fiets naar school te begeven. Om ook andere leeftijdsgroepen bij dit initiatief te betrekken, konden via de krant verspreide raamaffiches overal achter het glas worden opgehangen.

Straten op kindermaat

De zorgen omtrent verkeersveiligheid bij kinderen blijken niet onterecht. Uit cijfers van Vias blijkt dat er tussen 2014 en 2018 in het Vlaams Gewest 35.000 kinderen betrokken waren bij een verkeersongeval op weg van of naar school. Dat komt neer op een gemiddelde van 17 kinderen per dag. Uit cijfers van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid blijkt dat deze schoolgerelateerde ongevallen 78% uitmaken van het volledige aantal ongevallen waarin kinderen betrokken zijn. Minderjarigen fietsen immers vaak naar school op momenten met een grote verkeersdichtheid.

 

De bedenkers achter de Aya-campagne spreken over ‘straten op kindermaat’ als oplossing voor de onveilige schooltrajecten. Ine Bosmans, projectverantwoordelijke bij Mobiel 21, geeft duiding over wat zulke straten precies inhouden: “Straten op kindermaat zijn leefbare straten waarin kinderen zich veilig en zonder veel obstakels kunnen verplaatsen. Overal autoluwe en veilige omgevingen is uiteindelijk ons streefdoel, zeker in schoolomgevingen, maar een route naar school zonder enig gevaar is helaas bijna ondenkbaar. Een straat waar een ouder en kind zich kunnen verplaatsen zonder veel stresspunten en angsten is al een behoorlijke straat op kindermaat.” Een infofiche van Mobiel 21 bericht dat een ideale straat, in de mate van het mogelijke,  ingericht zou moeten zijn met veilige en goed zichtbare oversteekplaatsen, voldoende bewegingsruimte voor zwakke weggebruikers en zich in een zone 30 bevindt.

 

De Aya-campagne ijvert voor veilig en milieuvriendelijk verkeer, ook al vereist dat extra moeite. “We adviseren ouders om de veiligste route te kiezen, zelfs al is dat een beetje omrijden. Met de auto naar school komen wordt zoveel mogelijk ontraden. Dat zorgt er net voor dat de schoolomgeving gevaarlijker wordt”, besluit Bosmans.

 

 

vorige volgende