© Leen Reynaerts

Waar maken Antwerpse jongeren zich zorgen over in het verkeer? Wat mag er volgens hen veranderen? Wij zochten de opvallendste voorstellen van de politieke partijen en gingen daarmee de straat op. Een eigen tram- en busmaatschappij voor Antwerpen? Een fietsersbrug over de Schelde? Dit vinden jongeren ervan.

Maksim Stojanac (20)

© Leen Reynaerts

Ik vind het fietsverkeer hier heel gevaarlijk . Er zijn veel roekeloze fietsers. Auto’s rijden ook veel te snel. Te voet is het niet altijd veiliger: stoplichten blijven veel te lang rood, en als ze dan groen worden, springen ze onmiddellijk weer op rood. Mensen proberen dan nog snel over te steken en dat is natuurlijk gevaarlijk. Vrachtwagens zijn volgens mij de grootste oorzaak van files. Venstertijden voor vrachtverkeer, waarbij vrachtwagen enkel op bepaalde tijdstippen de stad in mogen, lijkt mij dus een goed idee.”

Sophie Jadoul (21)

© Leen Reynaerts

Er moet meer worden ingezet op openbaar vervoer. Politici zijn tegen de files, maar ze doen te weinig voor het openbaar vervoer. Betere fietspaden vind ik ook heel belangrijk. Antwerpen is voor fietsers veel te onveilig. Alle fietsers moeten op een kruispunt gelijktijdig groen krijgen. Het zogenaamde vierkant groen, waar fietsers groen licht krijgen voor de rest van het verkeer, vind ik een goed initiatief. De wegen liggen er vaak slecht bij en de tramsporen zijn voor fietsers vaak gevaarlijk. Ik ben zo zelf ook al gevallen, met een tram achter mij. Redelijk gevaarlijk allemaal.”

Laila Nori (24)

© Leen Reynaerts

“Met de fiets naar de campus komen vind ik te gevaarlijk, omdat er geen goed fietspad van Antwerpen Zuid tot de Groenplaats is. Ik moet sowieso langs de Nationalestraat naast de tram, bus of auto’s rijden en dat zie ik niet zitten. Dus ik ga soms te voet als ik geen tram heb. Met een goed fietspad, zou ik zeker met de fiets komen. Een rijbewijs heb ik niet. Dat is deels een bewuste keuze: ik woon in Antwerpen, op een plaats waar er veel openbaar vervoer is, dus een auto heb ik voorlopig niet nodig.”

Megan Mason (19)

© Leen Reynaerts

“Ik neem elke dag de bus vanuit Edegem. Elke dag gebeuren er wel bijna-ongelukken met fietsers. Veel buschauffeurs halen gevaarlijke manoeuvres uit, al verschilt dat van chauffeur tot chauffeur. Sommigen rijden heel erg veilig, maar er zitten soms ook echte cowboys achter het stuur. De Lijn zou daar in haar rijopleiding beter meer aandacht aan besteden.”

Tommy Lee (21)

© Leen Reynaerts

“Meer trams en bussen zijn altijd welkom. Ik woon in Zwijndrecht en trams die ‘s nachts rijden, zouden handig zijn wanneer ik ga feesten in Antwerpen. Maar dat idee moet goed worden uitgewerkt zodat alles niet vastloopt met vertragingen. Ik ben een voorstander van een internationaal busstation net buiten Antwerpen, met een shuttledienst naar het stadscentrum. Ik probeer twee keer per jaar op reis te gaan naar het buitenland. Met de bus is het vaak goedkoper, zeker als er een goede verbinding is. Als er een lijn Antwerpen – Berlijn zou bestaan, is de keuze voor mij snel gemaakt.”

Laurens Boyen (23)

© Leen Reynaerts

“In Antwerpen ga ik veel liever te voet. Op de bus moet ik wachten en de fiets vind ik absoluut niet interessant. Het is niet veilig: je moet tussen de auto’s door fietsen, want er zijn geen fietspaden. Het voorstel om meer fietspaden aan te leggen vind ik goed, maar ik vraag me af of dat hier dat haalbaar is. De straten hier zijn vrij smal en het is waarschijnlijk lastig om daar nog een fietspad aan te leggen. Voorts vind ik dat de lage emissiezone mag worden afgeschaft. Het zal wel iets opleveren voor het milieu, maar ik vind dat eigenlijk geldklopperij.”

Ayamoddin Yamauddin (26)

© Leen Reynaerts

“Meer openbaar vervoer zou Antwerpen vooruithelpen. Mensen kunnen hun auto bijvoorbeeld aan de rand van de stad parkeren en overstappen op de bus of de tram. Nu zijn er te veel auto’s in Antwerpen – elke dag sta ik wel in de file. Dat komt ook door de vele verkeerswerken. Daardoor staat de hele Ring vast. Met venstertijden voor vrachtwagens zou ik geen probleem hebben, maar wel met het vervangen van de vrachtwagens door elektische bestelwagens aan de rand van de stad. Voor mij is dat praktisch niet haalbaar. Als ik dan op de markt wil staan, is dat dubbel zoveel werk met het overladen.”

PVDA

  • Een groter aanbod van het openbaar vervoer
  • Meer ‘vierkant groen’-kruispunten
  • Zone 30 in woonwijken en straten zonder fietspad
  • Internationaal busstation met shuttledienst naar het stadscentrum

 

Open VLD

  • Een eigen openbaar vervoersmaatschappij voor Stad Antwerpen
  • Een kilometerheffing voor vrachtwagens tijdens bepaalde uren en overladen naar elektrische bestelwagens
  • Meer ‘vierkant groen’-kruispunten
  • Het invoeren van lokfietsen om fietsdiefstal tegen te gaan

 

CD&V

  • Meer ‘vierkant groen’-kruispunten
  • Meer nadruk op deelauto’s
  • Enkel nog gescheiden fietspaden
  • Commissies fietsveiligheid

 

N-VA

  • Een fietsersbrug over de Schelde
  • Meer ‘vierkant groen’-kruispunten
  • Zone 30 in 95% van de Antwerpse wegen
  • Het bouwen van de Oosterweelverbinding

 

Groen

  • Een circulatieplan met onder meer een autoluwe zone tussen de Kaaien en de Leien
  • Meer ‘vierkant groen’-kruispunten
  • In de zones 30 worden alle straten fietsstraten
  • Meer tram- en treinverbindingen

 

Sp.a

  • Een circulatieplan met onder meer een autovrije zone van de Schelde tot de Opera
  • Nieuwe tram- en treinverbindingen naar buitendistricten en randgemeenten
  • Via fietsassen en fietscorridors moeten alle districten op 20 minuten fietsen van het centrum liggen
  • Venstertijden voor vrachtverkeer

 

Vlaams Belang

  • Trams worden in de oude binnenstad vervangen door kleine, wendbare elektrische busjes
  • Lagere parkeertarieven en meer bovengrondse parkeerplaatsen
  • Meer taxi’s en bussen
  • Meer en betere verkeerslessen op school

Dit artikel werd gepubliceerd door Het Nieuwsblad op 22/06/2018

Dit artikel werd gepubliceerd door Apen.be op 22/06/2018

vorige volgende