(Supo.be) Jongeren gaan steeds meer naar de opera. Dat blijkt uit cijfers van de Vlaamse Opera, de koepelorganisatie boven de opera’s in Gent en in Antwerpen. In 2010 maakten 837 jongeren gebruik van het lastminute tarief voor <26-jarigen. Dat is goed voor een stijging van zo’n 65%. In totaal kregen de Opera's in Gent en in Antwerpen samen 138 551 bezoekers over de vloer waarvan zeventien procent jonger was dan dertig jaar.
De koepelorganisatie doet dan ook heel wat om jonge mensen te bereiken. Zo werkt ze samen met jongerenmagazines, heeft ze een pagina op sociale netwerksites, organiseert ze workshops voor jongeren en biedt ze speciale kortingen aan voor deze doelgroep.
Sarah De Kinder (20) gaat regelmatig naar de opera : 'De eerste keer ben ik in Praag geweest, dat was tijdens een schoolreis. Ik wou toen absoluut niet gaan. Opera leek me vreselijk saai en ik moest een kleedje aandoen, wat ik zelfs niet had. Eens ik er was, vond ik het fantastisch. Het is een kunstvorm die vaak onderschat wordt.' Na haar verplicht bezoek besliste Sarah vaker naar de opera te gaan. Ze vindt de decors en kostuums adembenemend.
'Eigenlijk is opera vergelijkbaar met toneel. Er komt enkel wat klassieke zang bij. Ook de verhaallijnen zijn heel duidelijk want je kan alle teksten volgen op een klein scherm. Ik zit een hele voorstelling met m’n mond open. Telkens opnieuw word ik betoverd door de magie die opera uitstraalt', zegt Sarah.
Volgens Sarah zou de opera nog meer jongeren kunnen bereiken door reclame in scholen, jeugdhuizen en meer mediabelangstelling. Want onbekend is onbemind.'Het concept opera heeft een speciale charme. Jong en oud komen hier samen. De sfeer is soms wel wat stijfjes. Er mogen zeker nog meer jongeren komen', vertelt Sarah.
© 2011 - Supo.be - Sheila Kesselaers
Dit artikel verscheen eerder op Supo.be en kadert in een samenwerking tussen StampMedia en Lessius Mechelen.