Wat weten jongeren over geldzaken? Wij vragen het aan jongeren tussen 15 en 18 jaar en ondervinden dat de financiële geletterdheid laag is. De jongeren hebben moeite om financiële termen te begrijpen.
Door Bas Bruyneel en Mathieu Suykerbuyk
De meeste jongeren die we bevroegen hebben al gehoord van de termen inflatie, index en kadastraal inkomen, maar niemand kan vertellen wat het juist betekent. Alle ondervraagde jongeren zeggen dat leerlingen die geen of weinig uren economie krijgen niet of veel minder voorbereid zijn voor de toekomst. En dat vinden ze spijtig.
Benjamin Adler (17) volgt Technische Wetenschappen op Pius X en krijgt geen lessen economie. Dat vindt hij een gemiste kans. “Ik vind dat ik er te weinig over weet en wil meer leren over de financiële termen”, zegt hij. Ook Oscar Swennen (17) zegt dat hij het belangirjk vindt dat hij dit op school aangeleerd krijgt.
Sami Ersan (16) reikt meteen een oplossing aan. “Ze moeten tijdens een speciale les of een projectweek uitleg geven over financiële begrippen, zodat we toch een beetje op de hoogte zijn.” Als het van STW-er Elias Colen (18) afhangt, zal het vak geschiedenis verdwijnen voor een vak rond financiële geletterdheid. “Dat is veel nuttiger”, zegt ze.
Economie aan tafel
Het is niet alleen de school die aandacht moet besteden aan economie en financiën. Ook de ouders spelen een belangrijke rol in financiële educatie. Benjamin Adler (17) zegt: “Tijdens de energiecrisis van de afgelopen winter hebben we er vaak aan tafel over gesproken en ik heb uitleg aan mijn ouders gevraagd over de energieprijzen.” Ook Boris Bascourt zegt dat hij er met zijn ouders over spreekt.
“Iedereen die geboren is na 2007 moet financiële informatie krijgen op school”
Waarom gaat er op school zo weinig aandacht naar financiële begrippen? We vragen het aan Kurt Van Den Branden. Hij is leerkracht economie, onderwijsexpert en prefect op de Secundaire Handelsschool Sint-Lodewijk in Antwerpen. “De overheid heeft ingezien dat er te veel jongeren uit het middelbaar niets weten over financiële geletterdheid. De situatie is ernstig en dat weet de Vlaamse overheid ook. Ze zijn genoodzaakt om maatregelen te nemen. Volgens het nieuwe plan van de Vlaamse overheid zou iedereen die geboren is na 2007 binnen de lessen op school informatie krijgen over financiële zaken.”
De organisatie Wikifin.be, een initiatief van de Belgische overheid, heeft als doel om mensen te helpen financiële zaken beter te begrijpen. Deze organisatie zal ingezet worden om in het onderwijs educatieve tools over verschillende financiële onderwerpen te maken zoals budgetbeheer, sparen, leningen, verzekeringen, pensioenen en financiële fraude.
Ongemakkelijk
Jongeren weten niet genoeg over geldzaken en dat maakt hen ongemakkelijk. Doordat veel jongeren hier zo weinig over weten, kunnen ze fouten maken en veel geld verliezen. De meeste jongeren leren deze kennis niet op school en ook niet van hun ouders. Een aanpassing van het onderwijs is noodzakelijk om dit tekort aan financiële kennis weg te werken. De Vlaamse overheid kan daar verandering in brengen door samen te werken met organisaties zoals Wikifin.be.