Met de weinig denderende uitslag van de millenniumdoelstellingen rond klimaat en de aanstormende klimaattop in Parijs, heeft het thema “klimaat” aandacht herwonnen. De release van 'How To Change The World' sluit hierbij aan. Deze documentaire vertelt op realistische, doch meeslepende manier het Greenpeace-verhaal.
De documentaire 'How To Change The World' schetst een beeld van de founding fathers van Greenpeace, de wereldberoemde milieuorganisatie die ontstond uit een zootje hippies die ongecontroleerde haargroei niet schuwden. Het soort mens dat al vlug het label van wiet rokende naïeveling opgeplakt krijgen, om dan later bekend te staan als oprichters van de zowat grootste milieuorganisatie van deze wereld.
Die reputatie doen ze met hun 'Save The Wales'-actie eer aan. Het grote plan is walvisjagers tegen te houden. Maar waar zijn de Russische jagersboten te vinden op die grote oceaan? Niemand heeft een flauw idee. Het I Ching boek en drie munten erbij halen is in deze situaties blijkbaar de oplossing. Bij het gooien van de munten blijkt dat hen groot geluk staat te wachten. Daar verschijnt de volgende dag een Russisch jachtschip. Orakels uit de Chinese cultuur zijn basisbagage op een walvisjagerjacht. Om te communiceren met de grootste hersenen ter wereld, wordt beroep gedaan op een man met een synthesizer. Via acid-achtige geluiden die vele ravers zouden blij maken, wordt contact gezocht met de kolossen.
Strijd der ego’s
Greenpeace groeit en ideeën worden gegronder. De confrontaties beperken zich niet tot machthebbers en milieuhaters, ook de egostrijd tussen de leden onderling wordt zichtbaar. Gedreven door eenzelfde ideologie, elk met een andere invulling. Dat de wereld op duizend verschillende manieren te redden valt, blijkt hieruit.
De onderlinge strijd wordt te hevig. Bob Hunter, de onuitgesproken leider van Greenpeace, kan zijn eigen hallucinaties niet meer aan het volk verkopen. Het veranderen van de wereld blijkt een te grote verantwoordelijkheid op zijn frêle schouders. Zo gaat elk van de leden zijn eigen weg. Bob Hunter kiest voor journalistiek als middel tot bewustmaking van de klimaatproblematiek.
Paul Watson ramt doordacht jachtschepen in twee. Vanaf het begin een man van actie in hart en nieren. Patrick Moore verwerft de titel “ecojudas” voor het zwartmaken van Greenpeace en uitspraken als “There is no reason to believe that a warmer climate would be anything but beneficial for humans and the majority of other species”. Laat dat even bezinken.
De vijfde regel die regisseur Jerry Rothwell naar voor schuift, luidt dan ook: Let power go. Laat macht los voor ze bevriest in je handen. De oprichters laten Greenpeace uitgroeien tot een wereldwijde organisatie. Hun plan is de natuur populair maken, niet zichzelf. Ze noemen zichzelf geen beweging maar een reflex op wat het milieu wordt aangedaan.
Een mens met een idee
Deze documentaire vertelt op realistische, doch meeslepende manier het Greenpeace-verhaal. 'How To Change The World' is een prent die mensen kan inspireren in het vaak nogal grijze dromenlandschap van vandaag. De aandacht vestigen op mensen met roekeloze ideeën die dan ook slagen, is een verademing. Een bepaalde hoeveelheid realiteitszin aan de kant schuiven, een boot van zeehondslachters blokkeren met je lichaam, een harpoen rakelings aan je voorbij zien vliegen omzeven walvissen te redden: een mens met een idee is tot veel in staat.
© 2015 - StampMedia/Mediaraven - Flore De Pauw
Dit artikel werd gepubliceerd door Newsmonkey.be op 21/10/2015