Het gratis festival Genk on stage dat drie dagen doorgaat in de binnenstad, blijft de komende jaren gratis. De stad pompt veel geld in de organisatie, maar haalt ook veel inkomsten uit sponsoring en verenigingen.
Genk on stage wordt onder andere gefinancierd door de stad Genk. Het totaalbudget ligt tussen de 500.000 en 600.000 euro. "Maar daarvan komt ongeveer 200.000 tot 300.000 terug via sponsors en inkomsten van verenigingen", vertelt schepen van Evenementen Erik Gerits (CD&V). "Die moeten een bepaald bedrag betalen om iets uit te baten tijdens het festival. Omdat we willen dat Genkse verenigingen iets kunnen bijverdienen, houden we dat bedrag heel laag."
Publiciteit
De stad haalt ook haar voordeel uit het gratis festival. "Als stad krijg je bijvoorbeeld veel publiciteit. De laatste weken hoor je op tv of op de radio veel muziekgroepen die telkens vermelden dat ze ook op Genk on stage spelen", zegt Gerits. "Zo lok je veel mensen naar Genk. Je trekt niet enkel inwoners aan, maar ook mensen van andere steden, die zo de stad en haar winkels leren kennen. Op termijn heeft dat een economische impact. Het is heel belangrijk om aan stadspromotie te doen, zodat Genk het eerste is dat bij mensen opkomt als ze in het weekend willen winkelen."
Gratis
Ondanks de geruchten dat Genk on stage betalend wordt, blijft het in de toekomst gratis. "Ik weet dat je het geld van de belastinggebruiker niet kan blijven gebruiken, dus zoek ik naar nieuwe manieren van inkomsten", vertelt Gerits. "Zo kunnen we in de toekomst de Headlinersstage bijvoorbeeld een dag eerder opbouwen. Dat kost de stad niets extra. Als we er dan een artiest betalend laten optreden, levert dat ons extra inkomsten op en kunnen we het stadsfestival gratis houden."
Ook de keuze van artiesten heeft impact op het prijskaartje. "Headliners van festivals zoals Werchter Classic of Pukkelpop zijn onbetaalbaar voor ons. Bovendien hebben organisatoren van die festivals liever niet dat hun headliners ook op gratis festivals spelen", zegt Gerits.
De sponsors van Genk on stage hebben volgens Gerits geen invloed op de programmatie. "De stad bepaalt het aantal podia en de artiesten. De sponsors betalen een bepaald bedrag en vervolgens spreken we af hoe zij hun bedrag terugkrijgen. Dat kan bijvoorbeeld door een visuele vermelding of via viptickets."
Veel diensten
Bij de organisatie zijn verschillende stadsdiensten betrokken. "Zo staat de jeugddienst in voor Factor J en neemt de technische dienst de klank en het beeld onder zijn vleugels", zegt Gerits. "De financiering door de stad komt niet van één dienst. In het begin van het jaar wordt een budget opgesteld waarvan een deel naar elke dienst gaat. Heel veel diensten zijn betrokken en dragen hun steentje bij om van Genk on stage het mooiste gratis festival te maken."
© 2012 - StampMedia - Nel Exelmans, foto: Anke Dom
Dit artikel werd gepubliceerd door Nieuws.be op 23/06/2012
Dit artikel werd gepubliceerd door Het Belang van Limburg - online op 23/06/2012