Ikram Aoulad en Othman Benazouz maken de komende twee jaar deel uit van GEN2020, een platform voor allochtone acteurs en theatermakers. Het initiatief komt van een aantal Vlaamse cultuurhuizen die wat meer diversiteit in het theater willen zien. Met hun diverse achtergrond hopen de artiesten hun stempel te drukken op het Vlaamse theater.
Er schort iets aan het Vlaamse theaterland. Niet aan de kwaliteit van de producties, maar wel aan de diversiteit. De podiumkunsten slagen er ondanks de opgelegde quota niet in om Vlamingen van een andere origine warm te maken voor theater. Ook jonge acteurs en theatermakers met buitenlandse roots vinden moeilijk hun weg naar de bühne. Uit onvrede met de situatie staken verschillende culturele organisaties de koppen bij elkaar, om uit te pakken met GEN2020.
“Het project begint in februari 2012 en duurt twee jaar”, vertelt Kristin Rogghe van het Mechelse theatergezelschap ‘t Arsenaal. “We organiseren ook van 7 tot 16 november De Andere Canon, waar tijdens een week van lezingen en voorstellingen GEN2020 in de aandacht staat.”
De boel op stelten
“Het idee borrelde al een tijdje bij onze artistiek leider Michael De Cock”, vertelt Rogghe. “Maar ook bij andere cultuurhuizen en theatergezelschappen klonken dezelfde geluiden.” Een van hen is Rwina, een Mechels theatergezelschap dat klassieke Shakespeare-stukken naar de 21ste eeuw katapulteert.
“Rwina is Arabisch voor de boel op stelten zetten”, verklaart Othman Benazouz van Rwina. “We zetten in onze voorstellingen alles op stelten. Dat doen we ook ditmaal met De Getemde Feeks van Shakespeare”, vertelt hij.
De meeste Marokkanen beleven theater wel anders. Volgens hem bestaat er in Marokko nog steeds een taboe rond theater: “Ouders verwachten dat hun kinderen voor een succesvolle job kiezen en dus geen acteur worden”, legt hij uit. “Maar ten tijde van de profeet waren er veel dichters die hun poëzie op straat verspreidden.”
Hansjes en Grietjes
Minstens even getalenteerd is Ikram Aoulad van het theatergezelschap SIN. Het gezelschap speelde vorig jaar de try-out van H&G Grimmiger, een moderne interpretatie van Hansje en Grietje. Tijdens De Andere Canon wordt de voorstelling hernomen.
SIN ontstond uit de behoefte om niet langer clichébevestigende rollen neer te zetten, vertelt Aoulad: “Ik kon de rollen van moslima met hoofddoek niet meer spelen, daarom dat we met SIN onze eigen rollen creëerden,” verklaart ze.
Aoulad en haar collega’s kozen voor Hansje en Grietje omdat het sprookje heel bekend is in Vlaanderen, maar ook omdat het verhaal over de broer en zus herkenbaar is: “Het leven van veel jongeren speelt zich af op straat en ze worden net zoals Hansje en Grietje door hun ouders en de maatschappij achtergelaten”, legt ze uit.
Ze hoopt tijdens het traject vooral haar netwerk uit te breiden, maar ook als actrice aan haar stem te kunnen werken: “Ik praat soms veel te stil”, lacht ze.
‘De Getemde Feeks’ van Rwina speelt van 10 tot 13 november in ‘t Arsenaal in Mechelen, ‘Grimmiger’ van SIN speelt op 12 november. Surf voor meer informatie over GEN2020 naar www.tarsenaal.be.
© 2011 - StampMedia - Vincent Buyssens
Dit artikel werd gepubliceerd door De Wereld Morgen op 10/10/2011