Inchecken bij de bib of die nieuwe koffiebar, even delen op Facebook en Twitter, een paar vrienden taggen en enkele foto's online zetten. We leven in een erg open, communicatieve en bijna virtuele wereld en verliezen onze privacy daarbij vaak uit het oog.
Internet en sociale media zijn niet meer weg te denken uit ons leven. Door de democratische toegang ervan behoren ze tot de grootste hype van het begin van deze eeuw.
Foursquare?
Locatie gebaseerde online diensten winnen de laatste jaren flink aan populariteit. Tegelijkertijd onthaalt een groot publiek ze met gemengde en negatieve gevoelens. Foursquare is zo’n geo-locatiespel dat zijn gebruikers via het internet of via de mobiele applicatie toelaat aan vrienden te laten weten waar ze zich op een bepaald moment bevinden. Gebruikers kunnen ook informatie en tips over een locatie achterlaten. De GPS-functie van je smartphone laat je toe plaatsen in de buurt te zoeken waar je kunt 'inchecken'. De applicatie deelt je locatie dan met je vriendenlijst. Hoe meer check-ins, hoe meer punten, hoe meer 'badges' en hoe hoger op de ranking je staat.
For what?
Voor de huidige generatie is het delen van details uit de privésfeer bijna een tweede natuur geworden. Dat heeft zijn voordelen, maar hoe zit het dan met onze privacy?
Locatie gerelateerde informatie kan erg nuttig en relevant zijn. Zo fungeert Foursquare als een 'ratingsysteem', een gastenboek en een sociale stadsgids voor bijvoorbeeld restaurants, stranden, pretparken en hotels. Het aantal bezoeken kan een indicatie zijn of de plek al dan niet populair is. De applicatie beschikt ook over een 'explore'-functie die je helpt zoeken naar leuke to do’s in de buurt. Een handige tool om een reisje te plannen en om nieuwe dingen in eigen stad te ontdekken.
Maar er is ook een keerzijde aan dit sociale locatiespelletje. Foursquare zegt zelf steeds op zoek te zijn naar manieren om beter tegemoet te komen aan de wensen en noden van hun adverteerders en tegelijkertijd de privacy van haar gebruikers te garanderen. Tot op welk niveau vallen die twee punten met elkaar te rijmen? Op dit moment genereert Foursquare enkel inkomsten van bedrijven die ervoor betalen om hun organisatie te promoten in lijsten binnen de applicatie. Daar haalde het bedrijf vorig jaar twee miljoen dollar mee binnen. Foursquare tast nu ook de mogelijkheden af om te adverteren buiten haar applicatie.
So what?
Concreet betekent dit dat handelaars in de toekomst kunnen beschikken over Foursquare-gegevens van gebruikers, zodat gerichter adverteren mogelijk wordt. Dat wordt ook wel datamining genoemd. Foursquare is natuurlijk lang niet de enige sociale of online dienst die locatiegegevens opslaat. Ook Google Maps, Groupon, Evernote, Instagram en de zo onschuldige klinkende 'cookies' maken gebruik van locatiegegevens en persoonlijke informatie.
De individualisering en stijgende digitalisering zou het voor marketeers ook gemakkelijker maken om producten en diensten op de persoonlijke voorkeuren van de consument af te stemmen.
Het grote probleem is de gebrekkige transparantie en het dito bewustzijn van de gebruiker over de commerciële (uitbuitings-)mogelijkheden. Sensibilisering en wetgeving op Europees niveau kunnen daar een oplossing voor bieden, want alleen op dat niveau kunnen overheden onderhandelingsmacht en slagkracht uitoefenen.
© 2013 – StampMedia – Paulien Souveryns
Dit artikel werd gepubliceerd door Pienternet.be op 29/04/2013
Dit artikel werd gepubliceerd door Allesoverjeugd.be op 29/04/2013