Sinds kort is de app ‘Facebook Messenger’ verplicht voor wie berichten verstuurt via de sociaalnetwerksite op de smartphone. Gratis en voor niks? Recente berichten doen vermoeden dat de prijs die u betaalt gigantisch is: uw privacy.

Dat Facebook al langer geen moer geeft om uw privacy, is geen nieuws. Toch blijven miljarden mensen de sociaalnetwerksite gebruiken. En dat het bedrijf absoluut niet lijdt onder de doemberichten, blijkt uit het —geforceerde— succes van ‘Facebook Messenger’. De applicatie is sinds kort verplicht voor iedereen die via de smartphone berichten wil versturen op Facebook. De socialemediagigant wil zo een ‘dienst’ aanbieden aan zijn gebruikers, gratis en voor niets.

Het Nieuwsblad’ komt vandaag echter met een artikel over de gebruikersvoorwaarden achter ‘Facebook Messenger’. Wat blijkt? Niets is gratis, ook deze app niet. De Vlaamse Regering zal het graag horen. En wat moet je opgeven als je berichten via Facebook wil blijven versturen op je smartphone? Volgens de Vlaamse krant — en talrijke buitenlandse media — maar één ding: je privacy.

Ogen en oren

The Huffington Post’ waarschuwde eind vorig jaar, bij de uitrolfase van de Messenger, eigenlijk al voor de gebruikersvoorwaarden van de app. De voorbeelden die de website gaf, zijn hallucinant. Een bloemlezing:

  • De app kan telefoontjes doen zonder uw toestemming.
  • De app kan tekstberichten versturen.
  • De app kan geluid opnemen via de microfoon. De toestemming laat de applicatie toe te allen tijde geluid te registreren zonder bevestiging.
  • De app kan foto’s en video’s maken via de camera. De toestemming laat de applicatie toe te allen tijde beeld op te nemen zonder bevestiging.
  • De app kan uw belgeschiedenis raadplegen, inclusief data over inkomende en uitgaande gesprekken.

Facebook reageerde gisteren op deze berichten. Het bedrijf laat weten dat de applicatie net dezelfde toestemmingen vraagt als eender welke chat-app. De “verwarring” die ontstaan is over de gebruikersvoorwaarden “is een gevolg van de taal die Android gebruikt”. “De verwoording van de voorwaarden is niet per se representatief voor de manier waarop de app ze omzet in de praktijk”, klinkt het nog.

Kikker in koud water

“Toch kloppen de aantijgingen één voor één”, reageert Ben Caudron, socioloog en auteur van ‘Niet Leuk?’. “Facebook heeft zich in de testfase proberen te positioneren als een alternatief voor Shazam: de microfoon openzetten zodat je beter begrijpt naar welke muziek je luistert. Het bedrijf heeft ook geëxperimenteerd met de camera van de smartphones.”

“Voor zover ik weet zitten die twee zaken wel niet in de versie die nu iedereen opgelegd wordt”, zegt hij nog. “Maar dat is nu eenmaal de manier van werken bij Facebook. Het bedrijf zoekt in een testfase altijd de grenzen op: komt er kritiek, dan halen bepaalde functies de eindversie niet. Komt er geen kritiek, dan worden ze behouden.”

“Maar wat u in de Messenger-app deelt, doet en schrijft, dat ziet Facebook wél”, waarschuwt de socioloog. “Het is het verhaal van de kikker in koud water waar je een vuurtje onder zet. Het bedrijf gaat altijd net ietsje verder en trouwe gebruikers kijken er niet van op. Maar buitenstaanders die ineens op de sociaalnetwerksite terechtkomen, schrikken van wat het bedrijf zich permitteert.”

Oud nieuws

Maar is dit niet gewoon het aloude ‘Facebook schendt uw privacy’-bericht in een nieuw jasje? “Op zich is dit inderdaad niets nieuws”, zegt Caudron. “Maar het is goed dat deze relletjes in de media blijven komen, al was het om maar enkele mensen te doen nadenken en beseffen waar Facebook mee bezig is.”

Dat het besef nog ontbreekt, blijkt overigens uit de reacties op het artikel van ‘Het Nieuwsblad’. “Ik las een commentaar: ‘Oeps. Dat wist ik niet. Kleine lettertjes niet gelezen’”, lacht Caudron. “Terwijl de reactie zou moeten zijn: ‘Oeps. Dat wist ik niet. Die app gaat eraf.’ Maar mensen geven er eigenlijk niet om. Het comfort dat Facebook biedt, weegt nog al te vaak door.”

---------
Toevallig loopt net een oproep om je aan te sluiten bij een privacyrechtszaak tegen Facebook. Al 170 Belgen hebben zich daarbij aangesloten. Het formulier is te vinden via de website www.fbclaim.com.
---------

© 2014 - StampMedia - Gunther Malin


Dit artikel werd gepubliceerd door De Wereld Morgen op 07/08/2014