In de levendige stad Antwerpen vindt de wereld van acteren zijn podium door de ervaringen van individuen als Charles Ogiesoba. Gedreven door nieuwsgierigheid en een passie voor verhalen vertellen, vond Ogiesoba in 2019 zijn weg in de wereld van acteren. Charles Ogiesoba deelt zijn traject van een toevallige toeschouwer tot een acteur, waarbij hij inzichten biedt in de uitdagingen, overwinningen en inspiraties die zijn vak vormgeven.
“Het begon eigenlijk uit nieuwsgierigheid en ik vind het altijd leuk om verschillende soorten evenementen bij te wonen”, reflecteert Ogiesoba over het begin van zijn acteercarrière. Zijn acteercarrière begon op een moment waarop hij toevallig aan het scrollen was door zijn telefoon.
Voor Ogiesoba komt inspiratie niet alleen van Hollywood-iconen als Denzel Washington en het elegante personage James Bond, maar ook van de alledaagse interacties met vrienden en de vreugde van het vermaken. “Ik hang altijd rond met vrienden, en soms merk ik dat ik mezelf gewoon vermaak”, vertelt hij, waarbij hij de groei van zijn passie voor acteren benadrukt.
Hustlen en netwerken
Je weg vinden in de acteerwereld brengt uitdagingen met zich mee, omdat audities en projectmogelijkheden vaak moeilijk te vinden zijn. "Auditie doen voor een film, en de rol zelf krijgen; dat is een uitdaging”, erkent Charles Ogiesoba. In tegenstelling tot traditionele beroepen speelt de onzekerheid van geen vast inkomen een grote rol, waardoor acteurs voortdurend moeten hustlen en netwerken om rollen te bemachtigen.
“Faalangst is een beperking die je niet in staat stelt de stap te zetten”
Als het gaat om de voorbereiding op audities, benadrukt Ogiesoba het belang van het uniek maken van elke rol. “Audities doen is echt moeilijk, het is competitief”, merkt hij op. "Je probeert je de rol eigen te maken." Door improvisatie en creativiteit streeft Ogiesoba ernaar een blijvende indruk achter te laten in de auditieruimte en grijpt hij elke kans om zijn talent te tonen.
Veelzijdigheid op het toneel
Diversiteit definieert Ogiesoba’s palmares, omdat hij naadloos schakelt tussen rollen die variëren van soldaten tot journalisten. "Je speelt verschillende personages op verschillende momenten", legt hij uit. Het aanpassen van zijn acteertechniek aan verschillende genres en personages getuigt van zijn veelzijdigheid en toewijding aan zijn vak.
Het beheren van een druk schema vol met meerdere projecten vereist een zorgvuldige planning en flexibiliteit. De aanpak van Ogiesoba is praktisch, maar flexibel, waarbij hij ervoor zorgt dat hij een balans houdt tussen zijn acteeractiviteiten en andere aspecten van zijn leven. "Ik plan mijn tijd”, bevestigt hij, waarbij hij het belang van effectief tijdbeheer benadrukt in het onvoorspelbare rijk van acteren.
"Je moet gewoon in jezelf geloven, en je moet bereid zijn risico's te nemen”
Voortdurende groei en ontwikkeling zijn essentieel voor Ogiesoba’s carrière. Of het nu gaat om professionele training of ervaringen op de werkplek, hij blijft zich inzetten om zijn vaardigheden bij te schaven en op de hoogte te blijven van trends in de industrie. "Je moet creatief zijn”, benadrukt hij, waarbij hij het belang van aanpassingsvermogen en innovatie in een dynamisch veld onderstreept.
Faalangst
Andere acteurs die beginnen kunnen advies halen uit de wijze raad van Ogiesoba. "Het is een avontuur”, verklaart hij. "Je moet gewoon in jezelf geloven, en je moet bereid zijn risico's te nemen, wees niet bang, wees niet bang om te falen, want meestal is faalangst een beperking die je niet in staat stelt de stap te zetten. Zelfs als je faalt, probeer het opnieuw." Door volharding en zelfvertrouwen gelooft hij dat beginnende acteurs hun weg naar succes kunnen uitstippelen, auditie per auditie.
Tot slot reflecteert Ogiesoba op de bredere impact van zijn traject, waarbij hij benadrukt hoe inspiratie helpt om toekomstig talent te stimuleren. "Als mensen zien dat ik het kan, gaan ze misschien geloven dat zij het ook kunnen”, concludeert hij, waarbij hij het domino-effect van mentorschap en aanmoediging binnen de acteergemeenschap benadrukt.
Dit artikel werd gepubliceerd door Apen op 07/02/2024.