Begint maart was Chouna Lomponda één van de vier vrouwen die van minister Philippe Goffin (MR) de titel van ‘ambassadrice van de Belgische diversiteit’ kreeg. Lomponda is communicatie-experte en oprichtster van de vzw SuccessDiverStory. Ze praat over haar titel en haar inspanningen en projecten voor een inclusievere samenleving.
Even terug naar het Egmontpaleis, begin maart. Waarom werd jij een van de vier ambassadrices?
“Het opzet was vooral om na te denken over Wereldvrouwendag (elk jaar op 8 maart, nvdr). Minister Goffin wilde hulde brengen aan vier vrouwen met migratie-achtergrond die een bijzonder parcours hebben afgelegd. Het was een grote eer uitgeroepen te worden tot één van de ambassadrices. Die erkenning is bemoedigend en toont aan dat het werk vruchten afwerpt. In mijn speech heb ik vooral gezegd hoe belangrijk het is om nieuwe rolmodellen te presenteren om de percepties te veranderen. Dat is ook één van de pijlers van het succes van SuccessDiverStory.”
Je bent communicatie- en media-experte maar ook een geëngageerde burger. Je neemt het op voor vrouwen en minderheden. Hoe staat het met de sensibiliseringscampagne #DeLaReussiteParmiVous?
“We willen de campagne een bestendig karakter geven. De eerste editie, die heel goed was, duurde twee jaar. We vinden het een evidentie om het een tweede keer te doen. Met de editie 2020 tonen we nieuwe rolmodellen, met een parcours dat erg inspirerend is. De meesten zijn van Brussel. Ze komen uit uiteenlopende sectoren: de wereld van het parfum, de geneeskunde, de muziek, de schilderkunst, de milieubescherming, de voedingsbranche, de kapperswereld.”
“Hoe krijgt het publiek hen te zien? Via affiches in de negentien Brusselse gemeenten. De beelden moeten mensen die dikwijls onzichtbaar blijven zichtbaar maken. Spijtig genoeg gebeurt dit nu tijdens de lockdown. In het kader van de sensibilisering organiseren we ook workshops en conferenties in bedrijven, een tentoonstelling, een colloquium en een pedagogische karavaan die naar scholen, hogescholen en universiteiten trekt.”
Hoe zien de volgende etappes eruit?
“In een eerste etappe willen we meedoen aan de collectieve inspanningen tijdens de coronacrisis en daarna. We zetten onze missie voort in een lastige context. Ook digitaal, want er is geen lockdown voor racisme en discriminatie.”
"Sommige media gebruiken te snel beelden die nogal beperkend zijn"
Wat heeft je ooit doen besluiten om het project en de vzw te creëren?
“Ik kreeg het idee voor de oprichting van SuccessDiverStory door de actualiteit. Op zekere dag bekeek ik mijn online persoverzicht en las ik een artikel uit de krant Le Soir over het gebrek aan mensen met een diploma in Brussel. De krant illustreerde dat artikel met een foto van jongeren die zwart of van Arabische origine waren. Sommige media gebruiken te snel beelden die nogal beperkend zijn. Hier leek het beeld de link met bepaalde origines te leggen. Het artikel en de manier waarop de informatie werd gebracht, vond ik erg storend.”
Wat is uw communicatie-advies in de huidige coronaperiode?
“De communicatie over deze pandemie legde enkele gebreken bloot. Tegelijk bleek hoe belangrijk het is om de bevolking te verenigen en mensen ertoe aan te zetten om mee te werken en mee te doen. De openbare communicatie zal ook voor transparantie moeten zorgen. Zonder transparantie zal het niet lukken.”
Dit artikel werd gepubliceerd door Congo Forum op 13/05/2020