De achtkoppige Vlaamse muziekband Ansatz der Maschine bracht zaterdag 23 juni dromerige muziek op het Factor J2-podium. Met de nieuwe plaat Heat slaat Ansatz een nieuwe weg in. Muzikale arrangementen worden vanaf nu begeleid door de zachte stem van Renée Sys.
Het eerste wat opvalt bij de muziek van Ansatz der Maschine, zijn de bijzondere instrumenten. Frontman Matthijs Bertel koos altviool voor de gerijpte klank. "Een altviool is eigenlijk zoals een goede porto", zegt Bertel lachend. Hij begon op 6-jarige leeftijd viool te spelen. Bertel komt uit een muzikale familie. Zijn vader, een beroepsmuzikant met pensioen, speelt ook in Ansatz der Machine. Dankzij Ansatz vond hij het plezier in muziek terug. "Op de vorige plaat speelde mijn vader twee nummers mee en dat ging heel goed. Vroeger had hij ook lang haar, dat maakte de live-act ongelooflijk", zegt Bertel.
Karl Marx
De band haalde de mosterd voor zijn excentrieke naam bij Karl Marx. "Marx zei eens dat de mens het verlengstuk is van de machine en wij zeggen het omgekeerde", legt Bertel uit. "Als mensen gebruiken we onze machines om ons eigen verhaal te vertellen."
Ansatz' teksten worden geschreven door Bertel. Op de nieuwe plaat schreef singer-songwriter en chanteuse Renée Sys het laatste nummer, Earth. Bertel wil in de toekomst blijven samenwerken met Sys. Beide artiesten zaten op de Brusselse filmschool Rits. "Film verbindt ons. Je mag onze teksten heel filmisch opvatten. Normaal werken we ook met visuals. Onze teksten vergroten gevoelens. We schrijven graag over de emotionele kant van het leven en mooie dingen", legt Bertel uit.
Hokjes
Met Heat wilde Ansatz iets nieuws proberen omdat de bandleden niet meer als elektronicawizards bestempeld willen worden. "Mensen steken je snel in een hokje", legt Bertel uit. "Mensen zeggen dat onze muziek niet in een vakje past, maar net daardoor beland je in een hokje. Ik wil altijd iets nieuw doen. Waarschijnlijk wordt de volgende plaat opnieuw iets totaal anders."
Ansatz der Maschine klinkt dromerig en onaards. "Ik word aangetrokken door de tijdloosheid van bands zoals Portishead of Lamb", zegt Sys. "Zo'n mysterie vind je ook terug in de muziek van Ansatz der Machine." Opvallend is Bertels liefde voor country, zoals de muziek van T-Bone Burnett. "Ik vrees dat we ooit een countryplaat maken", zegt de zanger lachend.
"Eigenlijk luister ik naar veel soorten muziek. Klassieke muziek, fado, flamenco en bands zoals Birds of Canada en The Notwist zijn geweldig." Bertel beschrijft zijn muziek als een mengelmoes van al die invloeden. "Als er maar op de juiste manier een hoek af is, dan ben ik tevreden."
Laagjes
Heat is gebouwd op figuren uit romans en films. "In muziek heb je verschillende laagjes: de muziek zelf en de tekst. Ik voegde er nog een laag aan toe door de muziek op te dragen aan fictieve romanpersonage, alsof ze echt bestaan", zegt Bertel.
Zo is het Franstalige nummer Le vent polaire een hommage aan de Franse filosoof Stéphane Hessel. Bertel zelf is half Vlaming, half Waal. "Terwijl heel België plat lag tijdens de politieke crisis, trok de filosoof op leeftijd de wereld rond om jongeren aan te spreken over hun toekomst. Ik vond dat mooi, want de meeste bejaarden in België beschouwen politiek niet meer als iets van hun tijd. Maar dat is niet waar, zolang je op de wereld bent, moet je bezig zijn met de maatschappij. Daarom heb ik het nummer aan hem opgedragen."
Charmant
Ansatz der Maschine ontstond ongeveer acht jaar geleden. "Mijn vriend Alexander en ik waren gevraagd om muziek te maken voor een theaterfestival. Toen we vier liedjes schreven, klikte het muzikaal zo goed dat we begonnen met Ansatz. "De samenwerking met Renée Sys kwam tot stand nadat Bertel haar via het muziekplatform vi.be contacteerde. "Daarna stuurde hij zijn cd op met een briefje erbij, heel charmant", lacht Sys. "'Matthijs doet me denken aan een regisseur die je meeneemt in zijn droomwereld', stond erop."
© 2012 - StampMedia - Nel Exelmans, foto's: Magali Merzougui